Denne Scania R730 kjørte vi på vår anleggsrute ifjor høst. Dette kjøretøyet opplevdes som svært overbevisende på alle områder, også trekkraften.
Denne Scania R730 kjørte vi på vår anleggsrute ifjor høst. Dette kjøretøyet opplevdes som svært overbevisende på alle områder, også trekkraften.

Mystisk Scania-problem

Det er oppdaget et «mystisk» problem på rundt 15 eksemplarer av Scania-flaggskipet R730. Foreløpig vet ingen hva problemet skyldes og hvordan det skal utbedres. Scania jobber beinhardt med saken.

Når man kjører en Scania R730, liker man gjerne å være først opp bakken - uansett. Hvis bilen oppleves som lat, er det frustrerende for sjåføren og et problem for Scania. Frem til utgangen av februar er det solgt 166 R730 her i landet. En merkelig feilprosent på nesten ti er selvsagt ikke hyggelig. Det er avdekket tre forskjellige varianter av problemet. Noen biler er late fra første dag. Andre går perfekt fra start og får redusert dreiemoment etter 50-60.000 km eller mer. Noen biler går bra en dag og kanskje dårlig neste. I tillegg til mangel på trekkraft opplever eierne også økt drivstofforbruk, naturlig nok. Når man gir full gass, kontrollerer sensorer at motoren gir full effekt. Gjør den ikke det, forsøker motorstyringen å løse dette med å sprøyte inn mer drivstoff.

Hva skyldes det?

- Vi jobber beinhardt både her i landet og på fabrikken i Södertälje for å finne ut av problemet. Foreløpig har vi ikke klart det. Dermed vet vi ikke hvilket tiltak som skal settes inn, og heller ikke når vi får løst problemet, sukker adm. direktør Frode Netland.

- Vi ser ikke noe system, supplerer teknisk direktør Steinar Jensen. - Problemet har oppstått på alt fra den enkleste trekkvognen som kommer komplett fra fabrikk til de mest komplekse bilene vi leverer. Det er heller ikke snakk om chassisnumre eller motornumre etter hverandre. Hver eneste motor testes på fabrikken før den monteres i bilen. I tillegg er R730 kanskje markedets vanskeligste bil å manipulere elektronisk. Og diagnosesystemet gir oss altså ikke noe å gå etter.

- Noen kunder føler kanskje at vi ikke gjør like mye for dem som for andre. Det er selvsagt ikke riktig. Vi konsentrerer oss imidlertid om noen få biler som får en komplett gjennomgang, blant annet ved hjelp av ekspertene på fabrikken. Når vi finner ut av dette, blir det selvsagt gjort tiltak på alle bilene. Det har ingen hensikt å ta alle bilene ut av trafikk nå. De fungerer jo tross alt og tjener inn penger til eierne sine, selv om alt ikke er perfekt, sier Jensen.

Kommunikasjon

Norge er et lite land, og veitransporten er en liten bransje. Sjåførene kjenner hverandre, treffes og praten går. Når et problem ikke er løst etter flere måneder, er det lett å skyte på leverandøren. Det toppet seg mot slutten av februar da en av problembilene dukket opp på finn.no med blant annet følgende tekst: «  kontakt meg på mail for å få den UTROLIGE historien rundt denne bilen, da det pr. tlf tar alt for lang tid..».

- Skal vi ta selvkritikk på noe, må det være at vi kan bli enda bedre på kommunikasjon når slike problemer oppstår, sier Frode Netland. - Det gjelder internt i organisasjonen og utad til berørte kunder. Jeg håper vi nå har klart å formidle at vi gjør alt som er mulig for å løse problemet.

Spennende fremtid?

En moderne lastebil med Euro 5- eller EEV-motor har ti eller flere små datamaskiner som jobber hver for seg og sammen. Når Euro 6 blir innført, øker kompleksiteten ytterligere. At tilsynelatende uforklarlige dataproblemer kommer og går, er noe de fleste med en PC på skrivebordet har opplevd en eller flere ganger. I en lastebil arbeider datamaskinene under mye tøffere forhold enn på skrivebordet. Skal vi våge påstanden at uforklarlige problemer fra tid til annen vil oppstå - hos alle merker?

Nå skal man heller ikke glemme at storparten av R730-kundene er godt fornøyd med sine biler. Etter vår testomtale av bilen i A&T nr. 10 ifjor fikk vi flere telefoner fra sjåfører som ville fortelle hvor godt fornøyd de er.

Forsiden nå