Nå kommer fremtidens automatgirkasse

Nå kommer fremtidens automatgirkasse

Sterkt samarbeid skaper morgendagens transmisjon.

Allison Transmission, Dana Holding Corporation og Fallbrook Technologies informerte torsdag kveld om at de har inngått et strategisk samarbeid for å utvikle og produsere morgendagens automatgirkasser for personbiler, nyttekjøretøy og anleggsmaskiner.

Dette skjer ved at teknologiselskapet Fallbrook gir Allison og Dana lisens til å benytte en teknologi som heter NuVinci® CVP. Dette er en teknologi som bygger på at et sett med roterende baller ruller mellom inngående og utgående komponenter i en transmisjon. Ved å endre hellingen på ballene endres kontaktdiameteren og dermed utvekslingsforholdet i girkassen. I følge Fallbrrok gir dette en mer kompakt og enklere konstruksjon som er billigere å produsere enn dagens automatgirkasser. Prinsippet skal opprinnelig være utviklet for trinnløs giring på sykler.

Interessant konsept

Lawrence E. Dewey, toppsjef i Allison Transmission, er glad for avtalen med Dana Holding Corporation og Fallbrook Technologies.
Lawrence E. Dewey, toppsjef i Allison Transmission, er glad for avtalen med Dana Holding Corporation og Fallbrook Technologies.

Når dagens automatgirkasser ikke har vunnet sterkere frem i lastebiler, har det en sammenheng med at de har få girtrinn og trenger en momenomformer for å utligne spranget mellom girtrinnene. Det betyr en viss andel sluring i automatkassen, og det gir økt drivstofforbruk. Med en automatgirkasse som er trinnløs, vil man konstant oppnå et utvekslingsforhold som er fordelaktig for hastighet, belastning og ikke minst drivstofforbruk. Med en trinnløs girkasse kan en motor jobbe på med mest økonomiske turtallet heletiden, men det er også mulig å oppnå maksimal trekkraft i de tilfeller hvor det har prioritet.

Sterk allianse

Samarbeidet mellom de tre selskapene kan komme til å bli en sterk allianse. Allison er verdens største produsent av automatgirkasser. Selskapet har fått lisensrettigheter til å benytte NuVinci® CVP-teknologien i hele sitt omfattende girkasseprogram for nyttekjøretøy, militære applikasjoner, anleggsmaskiner og stasjonært bruk.

Dana har fått tilsvarende lisensrettigheter til å benytte NuVinci® CVP-teknologien i girkasser for personbiler og nyttekjøretøy, samt traktorer, skogbruksmaskiner, gruveutstyr og anleggsmaskiner.

Utover dette har Allison og Dana undertegnet en intensjonsavtale om at Dana skal produsere transmisjonskomponenter for Allison ved hjelp av teknologien utviklet av Fallbrook.

 

Forsiden nå