Med allhjulsdrift og differensialsperre spiller det ingen rolle om et hjul forlater underlaget. Varene kommer frem uansett i en VW Transporter Rockton.
Med allhjulsdrift og differensialsperre spiller det ingen rolle om et hjul forlater underlaget. Varene kommer frem uansett i en VW Transporter Rockton.

Nasta med på «Test & Drive»

«Test & Drive» er nettopp avviklet på Kolo Veidekkes område like nord for Jessheim. Årets største nyhet var ny samarbeidspartner.

Kundearrangementet «Test & Drive» ble i år arrangert for 8. gang. Volkswagen nyttekjøretøy kom inn som ny samarbeidspartner i fjor. Selskapet var med i år også, mens Nasta AS var årets nykomling på maskinsiden.

- Vi er både stolte og glade over å ha blitt invitert av Scania til å delta på «Test & Drive», sier salgssjef Henrik Anholt i Nasta. - Vi har lenge hatt lyst til å knytte oss til et tilsvarende arrangement. Vi har troen på at dette konseptet vil gi oss god kontakt med eksisterende og nye kunder både på kort og lang sikt.

Nasta-nyhet

Nasta viste og demonstrerte et representativt utvalg av et produktsortiment med minigraver, beltegraver, hjulgraver og hjullaster fra Hitachi, Bell rammestyrt dumper samt en Heatwork som sørget for oppvarming av møteteltet på arrangementet. Den store nyheten på «Test & Drive» var likevel gravemaskinen Hitachi ZX250LC-5. Formelt har den Norgespremiere under «Vei&Anlegg» i mai, men den fikk en verdig førpremiere på «Test & Drive».

ZX250LC er en beltegraver i segmentet 25 til 27 tonn. Den har en moderne Isuzu dieselmotor på 5,2 liter som yter 177 hk. Motoren har common rail innsprøytning og turbolader med variabel geometri. Avgassutslippene holdes på et lavt nivå ved hjelp av resirkulering av eksosen (EGR) og partikkelfilter. Maskinen kan leveres med flere forskjellige stikker og har en maksimal rekkevidde på drøyt 10 meter og en største gravedybde på drøye 6,7 meter. Det er lagt stor vekt på plass og komfort for føreren, og maskinen er også konstruert for høy produktivitet, enkel servicetilgang og god driftsøkonomi.

Den rammestyrte dumpere Bell B40D er et nytt bekjentskap for mange. Nasta gjennomførte en demorunde med maskinen i fjor, og mange uttrykte positiv overraskelse for produktet. Det samme var tilfellet under «Test & Drive

Scania Offroad

Vi har skrevet om Scanias rendyrkede anleggsbiler før, men «Test & Drive» var første anledning til å prøve bilene i Norge. Det kunne skje i både tre- og fireakslet utførelse. Med mange nye og forsterkede komponenter og funksjoner er bilene særdeles godt egnet til bruk utenfor vei og under krevende arbeidsforhold. To hovedkomponenter som også kan velges på mange landeveisbiler, er Opticruise automatisert giring med offroad-modus og Scanias nye retarder med største bremsemoment på hele 4100 Nm. Begge deler ble utførlig omtalt i A&T, i forbindelse med Scanias internasjonale offroad-arrangement i Spania i fjor høst.

Selv om «Test & Drive» først og fremst er beregnet på anleggskunder, sto også flere landeveisbiler til disposisjon, fra skapbiler med motor på 230 hk til flaggskipet R730 med drøyt tre ganger så høy effekt.

VW

Volkswagens nyttekjøretøy er et fint supplement til lastebiler og anleggsmaskiner. Entreprenørbransjen er storforbruker av slike biler, ikke minst de som har allhjulsdrift. VW stilte med både Caddy, Caddy Maxi og Transporter i 4motion-utførelse, og ikke å forglemme pickup-en Amarok som har overbevisende fremkommelighet ute i terrenget. Også to eksemplarer av Crafter var tilgjengelig for prøvekjøring.

Prøvekjøring

Begge de rendyrkede Scania anleggsbilene i offroad-utførelse måtte selvsagt til pers. Kjøringen på det røffe underlaget i grustaket viser at disse kjøretøyene utgjør et viktig supplement i Scania-programmet. Økt bakkeklaring og større frigangsvinkel både foran og bak kommer godt med. Ettersom V-motorene ikke er tilgjengelige i kombinasjon med G-førerhuset er største motoreffekt 480 hk. Det rekker fint til single bil, og en henger etter er heller ingen umulighet.

I Bell-dumperen var vi bare passasjer, men vi sitter igjen med et godt inntrykk av god trekkraft, bra fremkommelighet og høy komfort. Førerplassen gir sjåføren optimale arbeidsforhold. Produktmessig er det ikke noe i veien for at Nasta kan gjøre det bra med denne dumperen.

Både demonstrasjon og egen prøvekjøring av VW allhjulsdrevne nyttekjøretøy viser at entreprenører og andre med terrengbehov har interessante produkter her. Amarok med den nye åttetrinns automatgirkassen er et særdeles hyggelig bekjentskap. Kassen har konverter, og dermed oppnås spesielt god trekkraft i kryphastighet, samtidig som bilen er rask og økonomisk på motorvei. Terrengegenskapene er særdeles gode.

Riktig utstyrt har også en Transporter varebil langt på vei like gode terrengegenskaper. Utførelsen Rockton har i tillegg til allhjulsdrift også 30 mm høyere bakkeklaring, stivere fjærer og mer robuste støtdempere, samt mekanisk differensialsperre, 3,2 tonns totalvekt er standard, og bilen leveres med dieselmotorer på 140 eller 180 hk. Med dette kjøretøyet kommer varene trygt frem også etter at veien har tatt slutt.

Forsiden nå