Det ble, ifølge Statens vegvesen, vinglete å kjøre maskin med punktert dekk på E6. Det var heller ikke lys på gravemaskinen. (Foto: Statens vegvesen)
Grustakmetoden; skuffa i lasset fungerer fint, men Statens vegvesen syntes ikke dette var metoden for E6-frakt. (Foto: Statens vegvesen)

Natt-transport på E6 stoppet

Manglende lys og ødelagt hjul var bare starten på lista over feil her.

Statens vegvesens inspektører kom over denne transporten på E6 i Nordreisa (Troms) natt til torsdag 21. september.

På Twitter skriver Vegvesenet (@kontrollinord):

E6 Nord-Troms: Slep av gravemaskin etter lastebil påtruffet uten lys, ikke sikret fast i lastebil, uten gyldig løyve,punktert dekk

- De gjorde alt som har med trafikksikkerhet feil. Det gikk ikke spesielt fort, men det har ikke noe å si, sier fagkoordinator i utekontrollseksjonen i Statens vegvesen region nord, Roger Furumo, til Nordlys.

Brøyten, som hadde sett bedre dager, var på nattmanøver i Nord-Troms.
Brøyten, som hadde sett bedre dager, var på nattmanøver i Nord-Troms. Foto: Statens vegvesen

Bedriften som eier lastebilen som trakk den mørklagte gravemaskinen manglet løyve, og lastebilens fartsskriver var ikke fremstilt for periodisk kontroll.

Gravemaskinen var festet til lastebilen ved å stikke skuffa i massene på lasteplanet: En vanlig  og god metode for transport i grustak, men ikke helt innenfor på E6 ifølge inspektørene.

Sjåføren ble politianmeldt for dårlig sikring av last, og foretaket ble anmeldt for manglende løyve og ferdsskriverkontroll, ifølge Nordlys.

Forsiden nå