Dette er en bil fra ”null-serien”, men gir et korrekt bilde med unntak av felgene. Den kommer med V6-diesel og blir litt av en trekkvogn, med maks. hengervekt på 3000 kg.
Dette er en bil fra ”null-serien”, men gir et korrekt bilde med unntak av felgene. Den kommer med V6-diesel og blir litt av en trekkvogn, med maks. hengervekt på 3000 kg.

Navara/Pathfinder oppgraderes

På et pressearrangement i Stockholm nylig, viste Nissan 2010-nyhetene, eller forbedringene på sin edleste pick-up, Navara, og "halvbroren", SUV'en Pathfinder. Også volumselgeren Quashqai er blitt gjenstand for modellpleie.

Nissan Navara og Pathfinder har samme front. Den har fått en face-lift som følger trenden i retning av en rundere form. Noen vil trolig oppfatte den nye formen som eksklusivt pen og passelig aggressiv. Begge har også fått et løft på interiørkvalitet og er tilført mer standardutstyr.

Ny supermotor

Den eksisterenede 2,5-literen i Navara og Pathfinder er oppgradert med mer effekt og lavere forbruk som naturlig nok også påvirker utslippaverdiene i gunstig retning. Men den store nyheten er at det kommer en flunkende ny 3-liters V6-diesel som gjør begge modellene til gode trekkvogner for tung henger. Motoren yter 231 hk og har et maks. dreiemoment på hele 550 Nm. Det er tilgjengelig mellom 1700 o/min til 2500 o/min. Allerede ved 1500 o/min har dreiemomentet nådd 500 Nm.  

Den nye motorblokken er støpt i Compacted

Graphite Iron, forkortet CGI, som forøvrig er vanlig også i dagens høyeffektive lastebilmotorer. Det gjør blokken så stiv at det i dette tilfellet ikke behøves ytterligere avstiving, og legeringen er gunstig på området støy. Motoren er utstyrt med siste generasjon Bosch common rail-innsprøytning med piezo-styrte injektorer og jobber med et maks. innsprøytningstrykk på 1800 bar. Systemet sørger ikke bare for en god forbrenning, det påvirker også lydnivået gunstig. At kompresjonsforholdet er relativt moderat, 16:1, har samme effekt på lydnivået ved siden av å bidra til "lovlig" utslipp av NOx. For å tilfredsstille Euro 5-kravene bruker Nissan EGR ("eksosresirkulering"), regenererende oksydasjonskatalysator og partikkelfilter.

"Normalmotoren" forbedret

Den eksisterende 2,5-liters firesylinderen dCi, vil trolig øke sin popularitet etter at det er foretatt viktige justeringer som forbedrer alle data. Ytelsen er økt med 11 prosent, 19 hk, og maks. effekt er nå 190 hk. Enda viktigere for evnen til å dra tungt lass, er økningen av dreimomentet til 450 Nm.

Forbruket ved blandet kjøring med manuelt gir er på 0,85 lit/mil - en forbedring på 0,13 lit/mil - mens CO 2-utslippet er redusert med 40 g/km til 224 g/km.

Utvendige forandringer

Rundere utformet front er nevnt, noe som gjør både Navara og Pathfinder8 cmlengre. Begge modellene har fått nytt panser, ny grill og ny støtfanger.

De nye modellene ble vist på Geneva Motor Show og er klare for salg i hele Europa i april 2010. To måneder senere kommer så den nye 3,0-liters V6-dieselen.

Forbedret interiør

Innvendige forbedringer omfatter nytt bryterpanel, nye dørtrekk, nye stoffer i setene, bruk av kromdetaljer, endrede brytere (modellavhengig) og mulighet for integrasjon av Nissan Connect Premium med en høyoppløselig berøringsskjerm. Armlenene og dørhåndtakene er bedre utformet og mer komfortable å bruke.

 

Forsiden nå