En stram JD-kvartet fra Kongsvinger foran den største lassbæreren 1910E (lasteevne 19 tonn), fra venstre ettermarkedssjef Ole Anders Nygaard, salgs-/markedsjef Bjørnar Sønsterud og selgerne Arne Eriksen og Jens Erik Wittussen.

Rekordbesøk på Skogsnolia

14.530 besøkende i løpet av tre dager. Det er publikumsrekord for svenske Skogsnolia som ble arrangert 16.-18. juni sør for Umeå. Arrangøren Nolia opplyser at rekorden fra utstillingen i 2008 ble slått med ca. 500 flere besøkende. Produsentene av skogsmaskiner og utstyr er også svært fornøyd med utstillingen. - Skogsnolia er blant de beste skogsmessene. Her treffer vi mange kunder og færre "nysgjerrige" som bare er innom får å kikke, er omkvedet både fra store og mindre maskinprodusenter. 240 firmaer deltok på messen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Nye motorer og nytt lager

John Deere Forestry fornyet sin skogsmaskinserie for et par år siden (E-serien). Neste store nyhetssteg i skogen for JD blir Steg IIIB-motorer. De vil bli lansert i skogsmaskinene i løpet av første halvår neste år.

 Nytt reservedelslager for Skandinavia tas også snart i bruk.

På de nye motorene har JD valgt EGR-løsningen (eksostilbakeføring) og turbokompressor med variabel ladeluftkjøler og filtersystem med dieselkatalysator (DOC) og dieselpartikkelfilter (DPF).

Foruten utslippsnivåer i henhold til kravene, lover JD at de nye PowerTech-motorene vil strutte av krefter, men samtidig være snill på drivstoffet slik JD-kundene forventer.

Ny lassbærervekt er også klar. Måleenheten er plassert mellom gripekloa og rotatoren på tømmerkrana. Sammenlignet med den tidligere kabelmonterte vekta, skal den nye, kabelløse "Blutooth-vekta" være mer nøyaktig. Føreren avleser dataene på sin skjerm i hytta. Den hurtigarbeidende sensorvekta kan sende 8-9 vektmeldinger i sekundet. Vekta er batteridrevet, og etter 3-4 dager må batteriet lades i laderen i førerhytta. Det nye vektsystemet kan også omregne vekt til volum.

- Slik jeg ser det, vil det nye vektsystemet være svært anvendelig ved transport av biovirke siden det gir en mer nøyaktig innmåling av grotvirket (bioenergi), sier Ole Anders Nygaard, ettermarkedssjef hos John Deere Forestry AS på Kongsvinger.

JD har også begynt innflyttingen i det nye reservedelslageret ved Arlanda. Lageret på 18.500 m2 blir et av JDs flere logistikksentra i Europa og skal være fullt operativt i løpet av høsten. Det svensklokaliserte lageret skal primært dekke reservedelsbehovet for JDs jord- og skogbruksmaskiner i Skandinavia.

 

 

Oppgraderte Eco Log-maskiner

 

I løpet av fjoråret ble svenske Eco Log ABs D-serie hogstmaskiner lansert.

Oppgraderingen av de tidligere fem C-modellene (fra 17-20,5 tonn) omfatter blant annet nye, forsterkede rammer foran og bak. Bakrammene kan leveres med ulike bredder, og tynningsmaskinen 550D (17 tonn) kan nå leveres som bestandsgående med under 2,6 m totalbredde.

Rammen i forkant av hytte/dør på hogstmaskinene har også fått store oppbevaringsrom for verktøy, sverd og kjeder. Maskinene har også nye og kraftigere pendelarmer. Nye og svenskproduserte kranbommer på 18, 22, 26 og 31 tonnmeter med rekkevidde fra 10-11,5 m inngår også i oppgraderingsprogrammet. Hogstmaskinene som er utstyrt med Mercedes-Benz-motorer fra 190-240 kW (258-326 hk) byr også på økt hydraulikkapasitet fra 520-590 l/min.

Nytt på Eco Logs tre lassbærere (lasteevne fra 11-20 tonn) er Cranab-kraner med rekkevidde opp mot 10 m og elektronisk vektmåling. Maskinene har også fått hydraulisk system for lasting av virke. Banker, grind og staker betjener maskinføreren fra kranspakene, og lastearealet kan justeres fra 4,5-7,2 m 2. Systemet kan leveres på alle modeller. Ifølge Eco Log vil justerbart lasteareal være fordelaktig ved utkjøring av tynningsvirke og biovirke. Eco Logs største lassbærer, 594C, har balanserte portalboggier og planetveksler.

Lassbærerne henter krefter fra Mercedes-Benz-motorer fra 150-220 kW (204-299 hk).

Powered by Labrador CMS