KONTROLL OVER NORDEN: Direktør for nordisk avdeling i Girteka Mykolas Subačius (til venstre) og hans visedirektør Kęstutis Čižikas gleder seg over færre ulykker og stadig mer kompetente sjåfører. Og dieselen kjøper de hos UnoX og Statoil.
KONTROLL OVER NORDEN: Direktør for nordisk avdeling i Girteka Mykolas Subačius (til venstre) og hans visedirektør Kęstutis Čižikas gleder seg over færre ulykker og stadig mer kompetente sjåfører. Og dieselen kjøper de hos UnoX og Statoil. (Foto: Øyvind Ludt)

- Nei, vi stjeler ikke diesel

LESERNE SPØR: Før vårt møte med Girteka, spurte vi norske sjåfører på Facebook hva vi skulle spørre dem om. ­Spørsmålene tok vi med oss til Litauen.

Hat er et sterkt ord, men blant norske lastebilsjåfører er det nok ikke å gå for langt å si at Girteka er et hatobjekt.

- Jeg vil påstå at kjøpekraften til våre sjåfører er vel så god som den norske sjåfører har. Sjåførene som kjører til Norge, har utbetalt rundt 2200 euro i måneden etter skatt (i overkant av 20.000 kroner), sier kommunikasjonsdirektør Kristian Kaas Mortensen. AT.no får bekreftet dette beløpet fra flere hold, blant annet sjåførene selv. Den sjåførlønnen er over trippelt så høy som det en lege har i offentlig lønn i Litauen.- Og selvsagt overholder vi allmenngjøringen som gir sjåførene rett på norsk minstelønn når våre biler tar lovlige kabotasjeturer i Norge, legger Mortensen til, før vi serverer neste tirade fra Facebook:

 

- Vel, kjører dere ulovlig kabotasje i Norge, Mortensen?

- Nei. Vi kjenner kabotasjereglene svært godt, og det er dessuten ikke så veldig mye penger i det. Vi prøver selvsagt å unngå tomkjøring om vi kan, men holder oss selvsagt innenfor reglene. Vanligvis kjører ikke våre biler kabotasje i Norge i det hele tatt ,og svært sjelden blir det mer enn én kabotasjetur i løpet av ett opphold. Vi ble bøtelagt for en episode av ulovlig kabotasje for noe sånt som fem år siden, men det har ikke vært episoder etter det.

 

- Vi stjeler ikke drivstoff. Vi har avtale med UnoX og Statoil i Norge. Alle drivstoffselskapene kjemper om å få kontrakt med oss, fordi vi er store. Men vi fyller selvsagt der det er billig, og har oversikt over markedet. Så er det billig i Sverige og dyrt i Norge, så fyller vi opp der før vi reiser inn til Norge. Vi er jo ikke dumme, sier Kęstutis Čižikas.

 

- Ingen toakslede kjøretøy skal kjøre til Vestlandet vinterstid. Vi kjører toakslede lastebiler til Oslo-området hele året. Til Trondheim er det væravhengig om vi kjører med toakslede kjøretøy i vinterhalvåret, sier Kęstutis Čižikas , som for øvrig skryter av Trygg Trailer, som er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og en rekke norske transportkjøpere som skal sørge for at kjøretøyene som frakter gods til og fra Norge er godt rustet til føret.

- Trygg Trailer er et godt initiativ. Noen kunder har krav om treakslede trailere, og gir oss beskjed dersom det ved en feil er sendt en toakslet bil. Da nekter de å laste. Det gjør meg roligere at kundene har et sånt fokus, for det gjør oss bedre, sier Kęstutis Čižikas , før han påpeker:- Også for oss er ulykker kostbart. Vi taper penger på dårlig sikkerhet. Det er enkel matte.

 

- Ja, vi bruker GPS. Det er ofte nødvendig for ikke alle sjåfører kan være lokalkjent, men av og til viser de feil, sier Čižikas.

Forsiden nå