Nissan med offensiv e-strategi

Nissan med offensiv e-strategi

Med et uttalt mål om å være verdens ledende leverandør av lette nyttekjøretøy innen 2016 mener Nissan selv at de er i rute for å nå målet.

Interiøret i e-NV200.
Interiøret i e-NV200.

I Europa skal Nissan lansere seks nye eller vesentlig oppgraderte nyttekjøretøy innen 2013, og innen 2016 skal hele 11 nye lette nyttekjøretøy lanseres.

e-NV200 vist

Under IAA ble e-NV200, Nissans andre elektriske kjøretøy vist. Bilen som får produksjonsstart i 2013 vil ha den samme elektriske motoren som finnes i Leaf og får laminerte lithium-ion batterier. I likhet med de nye varebilene fra PSA skal 80% av batterikapasiteten kunne lades i løpet av 30 minutter med en hurtiglader. Batteriene består av 48 kompakte moduler som kan lagre 24 kWt, og bilen driftes av en 80kW AC motor som yter 280 Nm dreiemoment tilgjengelig fra stillestående.

Ladekontaktene både for normal og hurtiglading sitter under et eget deksel i panseret.
Ladekontaktene både for normal og hurtiglading sitter under et eget deksel i panseret.

Et annet spennende element med Nissans konsept er at bilen vil kunne fungere som et tilkoblingspunkt for elektriske apparater med inntil 6000 W kapasitet.

Prototypene til e-NV200 har vært i test siden 2011 og har gått i flåter hos blant annet den Posten i Japan og hos FedEx som har benyttet bilene både i Europa og i Japan.

e-NT400 konsept

Konseptbilen e-NT400 er basert på Nissan Cabstar og benytter mye av teknologien fra Nissan Leaf.
Konseptbilen e-NT400 er basert på Nissan Cabstar og benytter mye av teknologien fra Nissan Leaf.

e-NT400 er basert på Nissan Cabstar, men med drivlinjekomponenter fra Nissan Leaf. Lave driftskostnader skal være med å gjøre investeringen lønnsom for nærtransport mener Nissan. Motoren skal være på 80kW, og få energi fra lithium-ion-batterier. Rekkevidden skal være inntil 140 km, og med en hurtiglading opptil 80%-batterikapasitet på 60 minutter.

Konseptbilen som ble vist i Hannover var utstyrt med et e-kjøleaggregat slik at lasterommet kan holdes i ønsket temperatur også når bilen står stille. Kjøleaggregatet har en egen batteripakke som er utviklet av 4R Energy Corporation som er et samarbeidsselskap mellom Nissan og Sumitomo. Selskapet skal utvikle nye konsepter for Lithium-ion batterier, både nye og brukte. Fordelen med elektrisk drift av kjøleaggregatet er i tillegg til CO2-utslippet at man slipper kjølerør som kan lekke og slippe ut kjølemiddel. Batteripakken til kjøleaggregatet lades av et solcellepanel montert på bilen.

NV200 med nye motorer

e-NV200 bakfra.
e-NV200 bakfra.

Etter introduksjonen i 2009 har Nissan levert 120000 eksemplarer av bilen i over 40 land. I den nærmeste fremtiden vil bilen bli introdusert i India og Nord-Amerika, to markeder som virkelig kan få fart på salget dersom bilen slår gjennom.

I tillegg til 90 hk-motoren som bilen ble introdusert med står nå også en 109 hk utgave av 1,5-liter dCi-motoren på programmet. Denne motoren har fått økt innsprøytingstrykket til 1650 bar og fått bedrede kaldstart-egenskaper.

Også en 1,6-liter bensinmotor på 107 hk og med 153 Nm dreiemoment er nå tilgjengelig fra fabrikken.

Navara med en rimeligere versjon

I forbindelse med finansproblemene i Europa har Nissan tatt frem en rimeligere Pickup inngangsmodell. Den nye modellen har noe mindre hester, men er fremdeles basert på den velkjente 4-cylindrede 2,5-liters dCi motoren med common rail-innsprøytning. Motorens ytelse er enda på respektable 144 hk, med et dreiemoment på 350 Nm. Bilen får en maksimumshastighet på 168 km/t, og et drivstofforbruk på 0,84 l/mil ved blandet kjøring som gir et CO2-utslipp på 222 g/km.

I den andre enden av prisskalaen kommer det en spesialversjon Navara Platinum. Motoren har 190 hk, og bilen får blant annet ryggekamera og navigasjon som standard.

Nissan Navara med ny inngangsmodell samt nye toppmodeller.
Nissan Navara med ny inngangsmodell samt nye toppmodeller.

For å skille bilen fra andre modeller får grill, sidespeil og dørhåndtak en matt pistolfarget gråfarge som kontrast til en av de fire karosserifargene sort, hvit, sølv og sortpepper som er en brunsort metallic farge.

Leverandør til RedBull F1-team

Med 30 kjøretøy, hovedsakelig NV200 og NV400 har Nissan fått status som offisiell leverandør til den doble F1 verdensmesteren. Bilene blir stasjonert ved Red Bull Racings anlegg i Milton Keynes i England. I tillegg skal også Nissan levere teamet kjøretøy ved løp på andre kontinenter.

Nissan har fått kontrakten med leveranse av servicekjøretøy for det suksessrike RedBull F1-teamet.
Nissan har fått kontrakten med leveranse av servicekjøretøy for det suksessrike RedBull F1-teamet.

 

Forsiden nå