NLF-sjef Geir A. Mo er på krigsstien for å hindre utenlandsk overtagelse av norsk lastebilnæring.

NLF-sjefen på krigsstien

NLF-sjef Geir A. Mo godtar ikke at utlendinger kommer til landet og overtar en hel næring.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Han roper på like vilkår.

Fagbevegelsen som støttespiller

- Transportkjøperne må ansvarliggjøres og speditørene, som i dag er på ville veier i sin tolkning av kabotasjeregelverket, må komme på bedre tanker. Like markedsvilkår må være det overordnede målet. For å møte de internasjonale utfordringene er Fagbevegelsen og Arbeiderbevegelsen våre viktigste støttespillere, understreket adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i møte med samferdselspolitiske stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet i går.

Støtte

Bjørn Sandnes, kommunikasjons- og utredningsansvarlig i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) bekrefter at Mo og NLF har full støtte i sin iver for å etablere like markedsvilkår og en konkurransedyktig næring.

Uhørt

På møtet ble det påpekt at Blomquist Trucking, som eies av Posten/Bring, driver bevisst sosial dumping. Blomquist er registrert i Slovakia og ansetter sjåfører med 500-600 euro i månedslønn, ca. 5000 kroner.

Daglig leder Jonny Enger i Veitransport AS, som var vertskap for møtet med Aps samferdselspolitikere i går, synes dette er uhørt.

- Bruken av disse sjåførene handler om sosial dumping, understreket han.

Kan skaffe bolig

hviletid ved å bo ulovlig i bilene

Utenlandske vogntog står parkert på rekke og rad ved Shell-stasjonen på Momarken. Her tar utenlanske sjåfører ut .

- Både jeg og Knut Enger kan hjelpe til og skaffe bolig for en brukbar pris, fortalte Jonny Enger.

Dinotrans hyrer nå filippinske sjåfører til

9000 arbeidsplasser forsvant fra norsk transportnæring i perioden 2008-2011. Det litauiske selskapet sjåføroppdrag i Skandinavia.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS