NLF-sjef Geir A. Mo er på krigsstien for å hindre utenlandsk overtagelse av norsk lastebilnæring.
NLF-sjef Geir A. Mo er på krigsstien for å hindre utenlandsk overtagelse av norsk lastebilnæring.

NLF-sjefen på krigsstien

NLF-sjef Geir A. Mo godtar ikke at utlendinger kommer til landet og overtar en hel næring.

Han roper på like vilkår.

Fagbevegelsen som støttespiller

- Transportkjøperne må ansvarliggjøres og speditørene, som i dag er på ville veier i sin tolkning av kabotasjeregelverket, må komme på bedre tanker. Like markedsvilkår må være det overordnede målet. For å møte de internasjonale utfordringene er Fagbevegelsen og Arbeiderbevegelsen våre viktigste støttespillere, understreket adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i møte med samferdselspolitiske stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet i går.

Støtte

Bjørn Sandnes, kommunikasjons- og utredningsansvarlig i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) bekrefter at Mo og NLF har full støtte i sin iver for å etablere like markedsvilkår og en konkurransedyktig næring.

Uhørt

På møtet ble det påpekt at Blomquist Trucking, som eies av Posten/Bring, driver bevisst sosial dumping. Blomquist er registrert i Slovakia og ansetter sjåfører med 500-600 euro i månedslønn, ca. 5000 kroner.

Daglig leder Jonny Enger i Veitransport AS, som var vertskap for møtet med Aps samferdselspolitikere i går, synes dette er uhørt.

- Bruken av disse sjåførene handler om sosial dumping, understreket han.

Kan skaffe bolig

hviletid ved å bo ulovlig i bilene

Utenlandske vogntog står parkert på rekke og rad ved Shell-stasjonen på Momarken. Her tar utenlanske sjåfører ut .

- Både jeg og Knut Enger kan hjelpe til og skaffe bolig for en brukbar pris, fortalte Jonny Enger.

Dinotrans hyrer nå filippinske sjåfører til

9000 arbeidsplasser forsvant fra norsk transportnæring i perioden 2008-2011. Det litauiske selskapet sjåføroppdrag i Skandinavia.

Forsiden nå