Far og sønn Erik og Steinar Nord foran lastebilchassiser som er klare for kranmontering.
Far og sønn Erik og Steinar Nord foran lastebilchassiser som er klare for kranmontering.

Nord Kran AS runder 30 år

29. juni er Nord Kran AS i Groruddalen i Oslo 30 år. Et sted mellom 3000 og 4000 Fassi-kraner er levert til norske kunder.

Historien om Nord Kran blir også historien om sjømannen som gikk i land og startet mekanisk verksted. Erik Nord er 77 år. 10 år på " overtid" som pensjonist er ikke noe til hinder for at han går på jobb hver dag. - Jeg kan jo ikke sitte på fjorden å fiske hver dag i dårlige somre, og hva skulle jeg ta meg til om vinteren da, spør han unnskyldende.

- Jeg hadde vært til sjøs i 20 år, blant annet som maskinsjef, men valgte å gå i land, sier Nord. - De kunnskapene en sjømann hadde, telte ikke i land i hele tatt den gangen. I tillegg hadde sjømenn ikke verdens beste rykte. Hvis jeg ikke skulle nøye meg med fillejobber i land, måtte jeg etablere mitt eget. Dette første til at jeg startet et mekanisk verksted i 1971. Vi gjorde det meste innenfor plate- og metallarbeid, samt vedlikehold. Vi bygde også tippbiler og monterte kraner, og slik kom jeg i kontakt med Fassi allerede i 1974.

Fassi hovedprodukt

Det skulle vise seg at Fassi i løpet av noen år ble et sentralt produkt fra det mekaniske verkstedet.

- I 1981 var vi kommet til et vendepunkt hvor Fassi var blitt vårt hovedprodukt. Jeg valgte å etablere et nytt firma, Nord-Kran, på basis av dette, sier Erik.

- Det har vært litt av en utvikling, sier han. - Da jeg monterte den første Fassi-krana i 1974, var det fem standardmodeller å velge mellom. Det var "take it or leave it", tilleggsutstyr fantes stort sett ikke. Nå leverer Fassi rundt 500 forskjellige varianter fra 1 til 180 tonnmeter. Det største Fassi vi har montert her, er en 150 tonnmeter, og det er en virkelig stor kran. Det leveres stadig flere store kraner. De rene kranbilene blir i stadig større grad kjøpt av mobilkranfirmaene som bruker dem som et viktig supplement i sin drift. Men også mindre lastebileiere kjøper store kranbiler, og jeg har inntrykk av at alle som anskaffer store og avanserte kraner har nok å gjøre.

Godt samarbeid

- Vi har et godt samarbeid med Fassi, sier Erik. - Vi har jo vært samarbeidspartnere lenge og utviklet oss sammen. Både Fassi og Nord-Kran er familieselskap, så vi tenker nok i mange sammenhenger likt. Det gir også kontinuitet. Mange av mine tidlige Fassi-kontakter er der fortsatt. Dessuten er det godt å ha en av verdens største kranprodusenter i ryggen, ikke minst nå hvor regler og bestemmelser er avgjørende for nesten alt vi gjør.

Far og sønn

Dette gir en fin overgang til sønnen, Steinar Nord. Han har i stor utstrekning vokst opp med Nord Kran, men det var ingen selvfølge at han skulle følge i farens fotspor. Han er nemlig utdannet tømmermann.

- Han hadde kanskje frosset nok på bygningsstillasene om vinteren da han begynte her, flirer senior. Steinar ble ansatt i firmaet i 1989, og de siste tre årene har han vært daglig leder. Far og sønn utfyller hverandre godt. - Jeg holder meg til stålkonstruksjoner og beregninger. Steinar er en kløpper i å håndtere regelverket, ha orden på alt som har med IT å gjøre og ikke minst sørge for at bedriften er oppegående innenfor opplæring og kompetanseheving, ser Erik.

- Vi har ingen målsetning om å være størst, men vi har jo en hyggelig markedsandel på kraner, sier Steinar. Han bekrefter farens utsagn at det er viktig å ha en tung leverandør i ryggen. - Nesten alt mulig skal dokumenteres i dag, og fabrikkens støtte på dette området er av stor betydning. For oss er det viktig å ha høy kompetanse på alt vi gjør.

Steinar forteller at en av utfordringene er å rekruttere kompetente medarbeidere. Nord Kran er lærlingebedrift og har for tiden en ansatt lærling, samt ytterligere en person som er relativt nylig ansatt. Ellers har flesteparten av de 11 ansatte fem års fartstid eller mer. - Det tar lang tid å lære opp nye medarbeidere, så det er viktig å kunne beholde dem lenge, avslutter Steinar.

Lokalisering

De fire første årene holdt Nord Kran  til i Sørkedalen og flyttet deretter til Vinterbro. Siden 1994 har firmaet hatt tilhold i Maria Dehlisvei i Groruddalen. Her er man i ferd med å vokse ut av lokalene, og Nord-duoen ser seg om etter et nytt tilholdssted, fortrinnsvis i det samme området.

- Nesten alle våre ansatte bor på denne siden av bomringen, og det er kort vei til flesteparten av chassisleverandørene, sier Erik Nord.

Nord Kran representerer Joab når det gjelder krokløft og markedsfører også forskjellig utstyr som i hovedsak er supplement til kranene.

Forsiden nå