- Jeg hadde aldri klart meg uten Team Norway, sier Kjetil Dale. Fra venstre: Jan-Erik Pedersen, Dynafleet ansvarlig, Kjetil Dale og Kate Andersen, prosjektansvarlig i Norge.
- Jeg hadde aldri klart meg uten Team Norway, sier Kjetil Dale. Fra venstre: Jan-Erik Pedersen, Dynafleet ansvarlig, Kjetil Dale og Kate Andersen, prosjektansvarlig i Norge. (Foto: Volvo)

Nordmann nest best i verden

Sjåførkonkurransen hadde over 12.000 deltakere. Norske Kjetil Dale kom på andreplass.

Fredag 9. september var 28 sjåfører «fra hele verden» samlet på Volvo Trucks testbane i Gøteborg for å delta i Drivers Fuel Challenge.

Volvos verdensfinale besto i å kjøre en Volvo FH på en 6,9 km lang rute og å bruke så lite drivstoff som mulig. Årets utgave av Drivers Fuel Challenge inneholdt også en tvist: Sjåførene ble i tillegg presset på tid. Kjørte de banen raskere enn 12:06 minutter ble det gitt ekstra bonus (fratrekk fra dieselforbruket). Men brukte de lengre enn 12:30 minutter, ble de diskvalifisert.

- Å overholde tidsfrister er kritisk i dagens transportindustri. Ved å ta med tidsaspektet, ble ferdighetene i konkurransen mer praktiske og relevante i forhold til sjåførens daglige arbeid. For å vinne måtte sjåførene kjøre eksepsjonelt og planlegge kjøringen nøye, være forutseende på en drivstoffeffektiv måte, sier Ricard Fritz, senior vice president for produkt og lastebilsalg hos Volvo Trucks i en pressemelding.

For å lykkes måtte sjåførene ha en høy gjennomsnittsfart, i tillegg til å være drivstoffeffektive.

- Vår oppdaterte drivlinje gjør at motoren og girkassen blir utnyttet til det fulle, noe som gjør at kjøretøyet kan levere ytterligere drivstoffeffektiv transport, sier Mats Franzén, produktsjef for drivlinje og motor hos Volvo Trucks.

Kjetil - nest best i verden

Å kvalifisere seg til verdensfinalen i Drivers Fuel Challenge i Göteborg, har ikke vært noen enkel oppgave. De 28 finalistene har kvalifisert seg gjennom regionskonkurranser og nasjonale finaler verden over og har vunnet over totalt 12.000 sjåfører på verdensbasis. Her i Norge vant Kjetil over 200 andre deltakere.

Av de 28 deltakerne i årets konkurranse gikk Stanislav Martynov fra Russland, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Tomáš Horčička fra Tsjekkia og Kjetil Dale fra Norge til siste finale runde. Det var Tomáš som gikk av med seieren, mens Kjetil fra Kristiansand tok 2. plassen.

Lastebilpåbygger

Etter å ha vunnet Norges-finalen i Drivers Fuel Challenge i juni har han hatt litt å tenke på frem til verdensfinalen 9. september i Göteborg. Spesielt den siste uken før konkurransen brukte han mye tid på å studere Volvo-lastebiler på Volvo Trucks' YouTube-kanal.

Dagen før finalen fikk alle deltakerne en gjennomgang av ruten. Kjetil Dale brukte dermed kvelden før finalen til å gjøre nøye beregninger av motor og løype. Han tok noen beslutninger om gir og turtall, som han hadde som ledetråd gjennom hele konkurransen.

- Det gikk ut på å forstå hvordan motor og lastebilen fungerer, sa Kjetil Dale etter konkurransen. Til daglig jobber han som daglig leder i Rolands Lastebilpåbygg.

Deltakerne i siste finalerunde var Tomáš Horčička (f.v.) fra Tsjekkia, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Stanislav Martynov fra Russland og Kjetil Dale fra Norge.
Deltakerne i siste finalerunde var Tomáš Horčička (f.v.) fra Tsjekkia, Emir Salihović fra Bosnia-Herzegovina, Stanislav Martynov fra Russland og Kjetil Dale fra Norge. Foto: Volvo

 

Sjåføren utgjør en stor forskjell

Drivstoff står for en tredjedel av kostnadene for et transportfirma. Men et godt kjøretøy er ikke nok i dagens transportbransje, en god sjåfør er like nødvendig. Derfor jobber Volvo Trucks med å få til gode overleveringer og sjåføropplæring ved salg av nye kjøretøy.

- Gjennom konkurransen Drivers Fuel Challenge ser vi hvilken forskjell en god sjåfør utgjør. En drivstoffeffektiv sjåfør utgjør en stor forskjell og kan spare så mye som ti prosent i drivstoffkostnader. I det lange løp betyr dette store besparelser for et transportfirma. Jeg er veldig imponert over hvor godt sjåførene klarte å utnytte potensiale og teknikkene til lastebilene, sier Lene Larsen, prosjektleder for Drivers Fuel Challenge.

- Konkurransen betydde alt

- Å vinne Drivers Fuel Challenge betyr alt for meg. Og siden jeg er både lastebilsjåfør og eier av et transportfirma, vet jeg hvor viktig drivstoffeffektiv kjøring virkelig er, sa drivstoffmester Tomáš Horčička etter seieren.

I tillegg til tittelen Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør, vant han ogås en eksklusiv reise for to til et Formula 1-race, der destinasjonen er valgfri. På reisen vil han få unik innsikt i F1-verdenen, opplyses det fra Volvo.

Forsiden nå