Tom hotvedt og Leif Arge nesset starter foran Opera i Porsche 911 (1976)
Tom hotvedt og Leif Arge nesset starter foran Opera i Porsche 911 (1976)

Nordmenn inntar Warszawa

Rally Monte Carlo fylte nylig 100 år, og veteranutgaven, Monte Carlo Historique, samlet 27. januar 328 biler som starter fra de fem byene Marakech, Rheims, Glasgow, Barcelona og Warszawa. 98 av bilene valgte Warszawa som startsted i årets rally, og av disse var 17 fra Norge. For 20 år siden var den polske hovedstaden et av de viktigste startstedene i det berømte rallyet.

Norske biler organisert i Norwegian Rally Drivers ble en virkelig attraksjon i Warszawa, og speakeren skrek av begeistring "Bravo vikinger" hver gang han kunne rope opp enda en norsk bil under starten foran operaen.

Organiserte nordmenn

- De norske deltagerne var meget godt forberedt og organisert. En stor lastebil fra Norge fraktet de fleste bilene til Warszawa, og nordmennene kjørte også hele den polske traséen i desember og gjorde detaljerte notater, forteller brødrene Jerzy og Wojtek Walentowicz fra Stockholm. De to kjørte i RMC Historique for syvende gang i sin Alfa Romeo Bertone, 1972-modell.

Det var de to brødrene som overtalte rallydirektør Michel Frey og Monaco Automobilclub til å la et av startstedene være Warszawa i år.

- Vi hadde regnet med 20-30 biler i vårt opplegg, men interessen var enorm, og særlig oppsiktsvekkende var det at deltagelsen fra Norge var så stor, forteller de to polske rallykjendisene.

Norske biler i fokus

- Dette var kjempegøy, og det var masse folk her nede under starten, sa Pekka Stenhagen som kjørte en Saab 96. Brødrene Lars og Petter Lie fra Norge, som kjørte en Volvo 142 fra 1968, var også svært begeistret over den store interessen dette verdenskjente rallyet skapte i Polen.

Rolf Lie med kartleser Monty Karlan som har kjørt flere Monte Carlo-rallies enn noen annen nordmann, fikk stor oppmerksomhet under starten i Warszawa med sin røde Porsche 911 fra 1968. Men Henning Jørstad og Tine Hallre, med sin Renault Alpine A110 fra 1977, skapte enda større oppmerksomhet. Begge disse ekvipasjene ble flittig fotografert av fremmøtte polakker under starten.

Reportasjer i polsk TV

Bilene startet som nevnt 27. januar fra Warszawa og hadde første stopp i Wroclaw for påfylling av drivstoff. Her ventet 10.000 rallyinteresserte tilskuere for å se de historiske bilene, og polsk fjernsyn sendte flere reportasjer fra første del av årets veteranrally.

Veteranrallyet ble kjørt én uke etter det originale rally, og deltagerne kjørte samme trasé som WRC-bilene. I veterankonkurransen var det kun tillatt å delta med bilmodeller som tidligere er kjørt i det verdenskjente rallyet, og i den originale Monte Carlo Historique-konkurransen er det bare biler produsert tidligere enn 1980 som kan delta.

Avslutning ved casinoet

Veteranrallyet ble som vanlig avsluttet foran det berømte casinoet i Monte Carlo, og arrangementet ble avsluttet på vanlig vis med offisiell bankett inne i kasinoet med prins Albert som vert.

Brødrene Walentowicz forteller at mens det originale WRC-rallyet har omkring 30 biler som er utenfor tilskuernes rekkevidde, hadde veteranrallyet over 300 biler. Store tilskuermengder fulgte spent med når de gamle bilene kjørte gjennom de berømte Monte Carlo-traktene. Og stemningen blant publikum var nærmest hysterisk når deltagerbilene passerte strekningene hvor publikum kranset veiene.

Forsiden nå