TESTKJØRING: Her tester Asfalt Remix maskinen etter overlevering.
TESTKJØRING: Her tester Asfalt Remix maskinen etter overlevering. (Foto: Wirtgen / Asfalt Remix)

Norges første John Deere-høvel

Wirtgen Norway har levert den første John Deere veihøvelen i Norge. Faktisk er dette den første i Norden også!

Sekshjulingen John Deere 622GP på 19 tonn ble like før nasjonaldagen levert til Asfalt Remix AS. Dette er første veihøvel for Asfalt Remix, og den første Wirtgen Norway selger.

I 2017 kjøpte John Deere opp Wirtgen Group, og Wirtgen-selskapene i Europa har etter hvert kunnet begynne å tilby noen John Deere-produkter.

- De startet i Tyskland og Frankrike, og utvidet med noen land til i år. Vi ble indirekte ett av disse ettersom vi har en del forespørsler på veihøvler, sier daglig leder Rune Gulli i Wirtgen Norway AS.

FULL OVERSIKT: Et lite blikk fra førerplassen. Foto: Wirtgen / Asfalt Remix

Tar små steg

Gulli påpeker at det så langt kun er høvel-modellene 622GP og 672GP (225 hk og 255 hk, 19 og 20 tonn) som er aktuelle i Europa, og at Wirtgen kommer til å ta små steg inn i høvelmarkedet. Men den norske organisasjonen har rukket å gi opplæring både til selger og servicetekniker, så ballen er i gang.

Gulli påpeker at det også er en stor fordel å ha første maskin ute i markedet slik at potensielle kunder kan reise og se nærmere på den. Andre John Deere-anleggsmaskiner er pr. nå ikke aktuelt å ta inn.

FØRSTE FOR BEGGE: Dette er den første John Deere-veihøvelen Rune Gulli (t.v.) i Wirtgen Norway AS selger, og den første Per Brynildsen i Asfalt Remix AS kjøper. Foto: Wirtgen / Asfalt Remix

Hos Asfalt Remix AS skal veihøvelen gå i spann med dypstabiliseringsfresen Wirtgen WR200i. Asfaltentreprenøren har i flere sesonger leid veihøvler fra andre entreprenører.

- Alle drømmer om å ha en veihøvel, gliser daglig leder Per Brynildsen.

Store på høvel

- Det er så store kontrakter nå at risikoen for å eie en egen høvel ikke er så stor. Dette er et konsept som passer oss bra, og vi har en maskinfører som har kjørt veihøvel før. Man må ha vater i rumpa for å kjøre høvel, fortsetter Brynildsen.

Kvaliteten er verken Gulli eller Brynildsen spesielt bekymret for.

- Det selges rundt 3300 veihøvler på det amerikanske markedet i året, og Caterpillar og John Deere har ca. 45% markedsandel hver, sier Gulli.

Tekniske data

Under panseret på Asfalt Remix-maskinen sitter en John Deere Power Tech Pss 6,8 liters EU Steg V-motor med variable hestekrefter fra 170 hk til 225 hk ved forskjellige gir (8 gir både forover og bakover). Maskinen har temperaturstyrt kjølevifte som varierer hastighet etter behov og som gir lavt støynivå.

Denne er også dobbeltvirkende og gjør at man kan blåse rene alle radiatorer. Maskinen trekker på alle hjul, og kan trekke ulikt på forhjul og bakhjul for mest effektiv utførelse under ulike forhold.

HELT NYTT: Wirtgen Norway AS har fått veihøvler fra John Deere på programmet. John Deere kjøpte Wirtgen Group i 2017. Foto: Wirtgen / Asfalt Remix

Kjørespakene er dual joystick som følger setejusteringen og gir meget god førerkomfort. Ratt er standard, men maskin kan også styres ved spaker. Ved transport langs vei beholdes samme svingradius som ved høvling/transport i lave hastigheter.

Alle filtre er plassert i samme filterbank på siden av maskinen. De har også «screenshot on»-løsning som reduserer oljesøl ved utskiftning av filtre, og oljer kan tappes/fylles på via hurtigkoblinger. Her kan man både tappe og fylle opp diverse oljer og væsker

PS: Når vi skriver første John Deere veihøvel i Norge, gjelder dette levert av Wirtgen Norway og etter at John Deere kjøpte Wirtgen Group.

Forsiden nå