T6 kan bestilles med tofarget lakkering på alle verianter med normaltak og bakluke. (Foto: Espen Braata)
Flere versjoner av T6 og Caddy 4 var tilgjengelig for prøvekjøring på Rudsskogen i september. (Foto: Espen Braata)
Volksvagen T6. (Foto: Espen Braata)
Det adaptive understellet på T6 fikk kjørt seg på Rudskogen. (Foto: Espen)

Norges-lansering av Caddy og T6

Den nye Caddy 4 og Transporter T6 er kommet til Norge.

Volkswagen Nyttekjøretøy har i september latt kunder, presse og egne representanter prøvekjøre de nye bilene på Rudskogen Motorsenter i Østfold. Fra nå av er bilene tilgjengelige for norske kunder.

Nytt standardutstyr

De nye bilene Caddy 4 og Transporter T6 har følgende standard: Front assist, City nødbrems, Multikollisjonsbrems, tretthetsvarsler, thorax side- og hode kollisjonsputer, nytt infotainmentsystem, Bluetooth telefontilkobling, stor kjørecomputer, nytt fjæringssystem og støydemping samt fem år/200.000 km garanti.

I tillegg har Caddy fartsbegrenser og «Mobility dekk» som standard. Dette dekket har et polymerinnlegg i dekkbanen. Dersom dekket punkteres av en gjenstand som lager et opptil 5 mm bredt hull, vil polymerinnlegger tette hullet umiddelbart når gjenstanden fjernes. Dette reduserer ifølge Volkswagen risikoen for flatt dekk med 80 prosent.

Nytt ekstrautstyr

T6 kan leveres med Led front- og baklys, noe som er strømbesparende. Biler med sidehengslede bakdører har imidertidimidlertid ikke mulighet for Led baklys.

Både Caddy og T6 kan leveres med fjernlysassistent som virker i hastigheter fra 60 km/t og oppover når det er mørkt. Et kamera i frontruten overvåker trafikken og registrer både motgående og forankjørende biler. Systemet skifter automatisk til nærlys slik at ingen blir blendet.

ACC – Adaptiv cruisecontroll kan også leveres på begge bilene. Den automatiske avstandsreguleringen er basert på cruise control. Den hastigheten du har valgt, tilpasses hastigheten til kjøretøyet foran hvis dette kjører langsommere enn du gjør. Det skjer ved hjelp av automatisk bremsing og akselerasjon. Du kan velge ulike tidsavstander for å stille inn avstanden som den adaptive cruise control-en (ACC) skal regulere.

Adaptivt understell DCC - Adaptivt understell gir fører økt fleksibilitet via tre kjøremoduser, sport-normal-comfort.

Begge de to nye VW-modellene kan bestilles med ryggekamera og oppvarmet frontrute.

Det er også mulig å kjøpe varebilene med elektrisk betjent bakluke.

På T6 med 4 Motion er Hill Desent Assist tilgjengelig som ekstrautstyr.

Forklaring av standard sikkerhetssystemer

Front Assist: Systemet har en radarsensor som overvåker avstanden til forankjørende bil inntil 160 km/t og bidrar til å redusere bremselengden. Front Assist reagerer på kritiske nær-situasjoner i to trinn:

1. Man blir varslet via akustisk lydsignal

2. Man blir varslet akustisk og visuelt i instrumentpanel samt at bremseklossene legger seg inntil skivene og den hydrauliske bremseassistenten settes i beredskap.

Reagerer ikke føreren ved å betjene bremsene, vil bremsesystemet gi et kraftig «rykk» i bilen. Starter sjåføren da nedbremsingen vil full bremseeffekt være tilstede med en gang, uavhengig av pedaltrykk.

City Nødbrems: Dersom føreren overser en hindring, bremser City-nødbremsfunksjonen automatisk og reduserer kollisjonshastigheten. I beste fall kan kollisjoner unngås helt.

Systemet er aktivt mellom 5 og 30 km/t og kan bremse bilen ned til den stopper (i kritiske kollisjonssituasjoner uten førerreaksjon inntil 15 km/t).

Multikollisjonsbrems: 22 prosent av alle ulykker med personskade er multikollisjoner med mer enn en hindring. Med Multikollisjonsbrems kan følgekollisjoner forhindres. Systemet aktiveres når kollisjonsputene løser ut og aktiverer bremsene. Bilen blir gradvis nedbremset til 10 km/t. Føreren kan når som helst ta over kontrollen av kjøretøyet.

Tretthetsvarsler: Tretthetsvarsleren varsler føreren med optiske og akustiske signaler, når kjørestilen (f. eks. Rykkvis kjøreadferd og unormale rattbevegelser) tyder på at sjåføren er trøtt.

Thorax side/hode airbags: Thorax side/hodeairbag er nå standard på fører- og passasjerplass, og fører til maksimal beskyttelse om uhellet er ute.

Bluetooth telefontilkobling: Bluetooth telefontilkobling kobles opp via Bluetooth og bruker mikrofonen og høyttalerne i bilen til overføring av kommunikasjon. Dette øker sikkerheten ytterligere.

Nye, sterkere, Euro 6-motorer

T6 har fem motoralternativer. De tre dieselalternativene har effekter og dreiemoment på 102 hk/ 250 Nm, 150 hk/ 340 Nm og 204 hk/ 450 Nm. Bensinalternativene yter 150 og 204 hk.

Caddy har fire dieselmotoralternativer. Her er effekt og dreiemoment på 75 hk/ 225 Nm, 102 hk/ 250 hk, 122 hk/ 300 Nm og 150 hk/ 340 Nm.

I tillegg til at de største motoralternativene på dieselsiden har noe større effekt og dreiemoment enn de forrige versjonene, har også elastisiteten økt. Det betyr i praksis at det høyeste dreiemomentet varer over et større turtallsområde på de nye motorene.

Diesel- og bensinmotorene tilfredstiller alle Euro 6. Diesel-motorene kjøres med Adblue. Adblue-påfyllingen er ved dieselpåfyllingen på T6, og i motorrommet på Caddy 4. Tankkapasiteten er på henholdsvis 13 og ni liter på de to modellene. En tank Adblue skal gi en rekkevidde på 600 til 800 mil før den er tom.

Girkasser

De fleste modellene fås med manuell girkasse. Til de største motorversjonene er den helautomatiserte 6-trinns DSG-girkassen tilgjengelig. Den skifter gir med minimalt effekttap. Girskiftene er sømløse, noe som gjør de knapt merkbare for bilens passasjerer. Denne girkassen har to våt-clutcher med to drivaksler. Den første clutchen opererer gir 1, 3, 5 og revers. Den andre clutchen opererer gir 2, 4 og 6.

Forsiden nå