Prøvetrekk: Like før bilen satte kursen nordover, var den på besøk hos Forsvarets Bergningsskole for å teste alle funksjonene.
Prøvetrekk: Like før bilen satte kursen nordover, var den på besøk hos Forsvarets Bergningsskole for å teste alle funksjonene. ( Foto: Saferec.)

Norges råeste?

GJERDRUM (AT.no): Kort tid før Narvik-firmaet Auto­berging skulle overta den nye tungbergeren, besøkte vi Saferec for en titt.

SJÅFØR og EIER: Under Automessen i januar traff vi sjåfør og en av eierene i Autoberging i Narvik. Kurt Magne Øymo.
SKAP: Skapene på bilen er spesialbygd ved den samme fabrikken som bygger Peterbuilt-hytter. De går innunder ramma slik at det blir plass til mer utstyr.
PÅBYGGER: Eier av Saferec Jan Martinsen (t.v.) og selger Vidar Bjørnødegård med Norges kanskje råeste bergingsbil.
Tett: For å unngå at søle og slaps setter seg i sprekkene, fikk gutta på verkstedet beskjed om å finne en løsning. Martinsen var meget fornøyd da han så resultatet.

- Det er spesialtilpasninger nærmest hvor enn vi ser, forteller daglig leder og eier Jan Martinsen.

Bergeren er bygd opp på et Volvo FH16 750 8x4 chassis med en 36-tonns tandem. Tandemen har bladfjærer med trinnløs regulering av luftputer, og på denne måten kan rundt 800 kilo overføres til forakselen.

Maksimal hastighet under berging er 62 km/t.

Rotator

Bergingsaggregatet, er en 50-tonns Century 1150 Rotator med kontinuerlig 360˚ sving, et aggregat vi kanskje kjenner best fra Discovery-serien «Highway to hell».

- Dette er det fjerde og hittil kraftigste rotatorpåbygget Saferec leverer til norske kunder. Når dette leveres, står et nytt på tampen som skal til Oslo, kan Martinsen fortelle.

Med denne typen bergingsbiler kan mange flere oppgaver løses av en enkelt bil, samt at plassen som kreves for å løse oppgaven, ofte er mindre enn med en tradisjonell bergingsbil, eller en med stiv utskytbar bom.

For eksempel kan man på trange steder stille seg ved siden av bilen som skal berges, og med god sidestøtte kan man bruke mye kraft. Heldigvis er det som regel små konsekvenser ved overlast da det som regel ikke er snakk om å løfte, kun ta av vekt for å løse oppgavene.

Videre forteller Martinsen at det blant annet i Holland er et krav om rotator for å berge langs motorveiene, dette for at et felt da ofte kan holdes åpent mens bergingen pågår.

Fleksibilitet

Under berging er det viktig å kunne være fleksibel og løsningsorientert. Det finnes ikke to identiske oppdrag, og det må hele tiden tenkes på konsekvenser.

- Det er også en rekke ulike faktorer som bergeren ikke har full kontroll på, sier Martinsen.

For bergingsbiler er det også viktig å kunne ha med nok utstyr slik at man er parat for hva som venter. Innimellom kan det stå også stå om liv, og da er det ekstra viktig at det riktige utstyret finnes. I denne bilen er det derfor ekstra store og dype, spesialbygde skap som er bygd inn 20 cm innunder rammen.

Dette gjør at de får ekstra plass til å henge utstyr skikkelig. Alle oppheng er dessuten fleksible og kan flyttes rundt slik at sjåføren kan ordne utstyret etter ønske.

10-45 tonn

Rotatoren kan løfte 45,5 tonn innerst, og med fullt utskyt kan den løfte 10 tonn. Utskytet er på 6,3 meter, og total rekkevidde er 10,7 meter.

Fullt utskutt rekker armen 12 meter til værs. Bilen er utstyrt med syv vinsjer, hvorav tre er på 23 tonn, to på 16 tonn og to på 10 tonn.

- Ved å benytte en kombinasjon av vinsjer og rotatoren kan også belastningen fordeles, og bilen kan stabiliseres ved hjelp av vinsjene dersom de trekker innenfor støttebenene, sier Martinsen.

- Faktisk er belastningen mye mindre enn ved et tradisjonelt trekk dersom man utnytter mulighetene denne bilen har, fortsetter han.

Les om verdens første bergingsbil i Anlegg&Transport nummer 3, 2018.

Forsiden nå