Norges største «bil», sier Pay & Brincks stab om gruvedumperen 789B som nå er satt i drift hos Titania.
Norges største «bil», sier Pay & Brincks stab om gruvedumperen 789B som nå er satt i drift hos Titania.

Norges største «bil»

Husker du denne saken om Cat 789B hos Titania i A&T nummer 11, 1998? Den er skrevet av Bjørn Eilert Eriksen. Fotograf er Paul Moi.

Selv om det skal en god porsjon personkjennskap til å for å oppdage at trekløveret fra v. er markedssjef Egil Mikkelsen, gruvesjef Per Smedberg og distriktssjef Paul Moi, fungerer de som en god målestokk for å synliggjøre truckens dimensjoner.
Selv om det skal en god porsjon personkjennskap til å for å oppdage at trekløveret fra v. er markedssjef Egil Mikkelsen, gruvesjef Per Smedberg og distriktssjef Paul Moi, fungerer de som en god målestokk for å synliggjøre truckens dimensjoner.

Norges største «bil» heter Caterpillar 789B og ruller i fast trafikk med ilmenittmalm og gråberg hos Titania A/S. Helt fra den kom til gruvesamfunnet i juli, har den oppført seg eksemplarisk, noe som får gruvesjef Per Smedberg (61) til å gi følgende karakteristikk: Trucken var faktisk helt operasjons­klar da den kom, og det opplever vi langtfra hver gang vi får overlevert maskiner i mastodontformat.

For å korrigere gruvesjefen noe, må vi føye til at trucken ble levert fullt ferdig, men det var først etter en omfattende monteringsjobb.

Det første Titania-folket fikk oppleve, var at det i juli rullet inn seks solide spesialtransportbiler, tunglastet med robuste maskindeler og komponenter. Først etter noen dagers jobbing med sammensveising av lastekassa og montering, kunne  kommende truckførere av Cat'en se kontur­ene av det som skulle bli Norges største «bil» gjennom alle tider. Etter hva A&T erfarer, er det ikke levert noen større, rullende doning innenfor landets grenser.

Etter monteringen ble det noen frydefulle opplæringstimer i å håndtere den 120 tonn tunge klumpen, kun regnet i tomvekt. Med fullastet dumperkasse (105 m3) veier mastodonten ca. 320 tonn.

Litt av en transportjobb

Den nye Cat-trucken kom stykkevis og delt med båt fra USA til Gøteborg. Der ble den heist i land til ventende Ole Kristian Ruud i A/S Maskintransport. Han sto klar med seks biler for å ta seg av transporten frem til Titania i Hauge i Dalane.

- Vi fordelte lasten slik at ingen av kolliene veide over 44 tonn. Tre biler gikk med containere (2x40 fot og en 20 fot), to biler var lastet med dumperkasseelementer og den siste hadde rammekonstruksjonen og motor, forteller Ruud. Det største problemet var at delene hadde opptil 4 meters bredde.

Reiseruten var karavane til Strømstad, ferge til Sandefjord og deretter transport på E16 til Egersund. Transporten gikk om natten med eskorte.

God mavefølelse

- Første gangen jeg forsøkte å få foten innenfor hos Titania var i 1985. Vi tilbød en gruvetruck og var, naturlig nok, svært skuffet da Titania valgte Komatsu, sier markedssjef Egil Mikkelsen hos Pay & Brinck Maskin. Senere har vi vært med hver gang Titania skulle investere i nytt, men uten resultat. Derfor innrømmer jeg gjerne at følelsen, da vi midt under Bauma i München fikk vite at Titania hadde akseptert tilbudet, var en vanvittig glede. Jeg tror neppe «Burre» hadde det bedre da han sto på pallen med OL-gullet, forsikrer Mikkelsen.

Den største «bilen»

Titania er gruven hvor alt er stort, noe vi beskriver i påfølgende artikkel. Cat-trucken er imidlertid den største selskapet hittil har hatt i selve malmtran­sporten. Ledende inntil 789B-modellen kom, var den dieselelektriske Unit-Rig MT3600 (to stykker) som fullastet veier 172 tonn (190 shorttonn). Titania vil fortsatt transportere med Unit-Rig i tillegg til Cat-trucken.

Det er all grunn til å gå kjempen nærmere etter i sømmene for å se hva som ligger bak 120 tonn tomvekt.

La oss starte med rent fysiske mål:
- Bredden til ytterkant av lastekassa, 7674 mm
- Høyde med strøken last, 6150 mm
- Høyde til spiss av lastekasse ved tømming, 11902 mm
- Lengde, 12177 mm
- Akselavstand (senter til senter), 5700 mm

Tanken rommer 3222 liter drivstoff, kjølesystemet 474 liter, differensialen 583 liter olje og bremsesystemet samlet hele 1440 liter.

Motoren er Caterpillars 16-sylindrede, direkteinnsprøytede turbodiesel med ladeluftkjøling og med betegnelsen 3516 DITA. Den utvikler ved 1750 o/min 1342 kW (1800 hk) og har et slagvolum på 69 liter.

Maks. hastighet er 54,4 km/h på 6-gearet, og i revers er maks. hastighet 10,9 km/h. Gearkassa er Cats egen, elektroniske, 6-speeds automatkasse med powershift.

Dekkene er også et kapittel for seg. De er produsert av Michelin i dimensjonen 3700R57, har en diameter på 3,6 meter og hvert veier ca. 3 tonn. Det betyr at maskinen er skodd med vel 20 tonn gummi.

Fjæringen bestående av olje/gass-sylindere på hvert hjul og bakakselen har +\- 5,3 graders pendling.

Cat bruker oljekjølte lamellbremser kombinert med automatisk elektronisk styrt retarder-kontroll.

Den svarte boksen med elektronikk som styrer og overvåker alle vitale deler, er selvfølgelig på plass. Den er knyttet opp til sensorer, motorens moder, elektroniske programerbare gearkasse-kontrollsystem og Cats databank. Inkludert er også kontrollsystemet for retarderen, differensialbrems, hjulsensorer og bremser.

Selv om førerhytta på venstre side av trucken nesten blir borte, kan vi fastslå at den innvendig er både velutstyrt og en god arbeidsplass.

Forsiden nå