Atlas Copco-hammeren HB10000 montert på en Volvo EC700. Hammeren er landets største med sine 10 tonn og 760 tonns «trøkk» i slaget.
Atlas Copco-hammeren HB10000 montert på en Volvo EC700. Hammeren er landets største med sine 10 tonn og 760 tonns «trøkk» i slaget. (Foto: PeWe Entreprenør)

Norges største hammer

KÅRSTØ (AT.no): «Knock out» med slagkraft på 760 tonn.

STORE DIMENSJONER: Ring André Teigen (til venstre) og PeWes maskinfører Sven Thomas Moe ved hammeren som vekker oppsikt på Kårstø. Kjempen med meiseldiameter på 23 cm har 16.000 Joules i hvert slag! Foto: Hans Fossum
GLOVARMT: Med en skjærebrenner som «spyr» ut 1500-1600 grader må stålet kapitulere. Foto: Hans Fossum
5. GENERASJON: Ring André Teigen er 5. generasjon Teigen. - Dette er et interessant prosjekt å være med på, sier 20-åringen. Foto: Hans Fossum
VTN-SAKS: Maskinfører Jørn Larsen (t.v.) og Kai Moen, Malleus Maskin AS ved den nye VTN-saksa Larsen har tatt i bruk på sin langriver Cat 345UHD (ca. 60 tonn). Foto: Hans Fossum
KJØLETÅRN: Daglig leder Bjarne Midtun Hervik i Naturkraft AS (t.v.) og PeWes prosjektleder Øystein Wingereid foran kjøletårnet. Foto: Hans Fossum

PeWe Entreprenør AS fra Porsgrunn er i gang med rivingen av gasskraftverket på Kårstø (Rogaland). Kraftverket til to milliarder kroner «omgjøres» til 6000 tonn stål/metaller og 20.000 tonn betongmasser. PeWe har satt inn tungt skyts i rivejobben, blant annet Atlas Copco-hammeren HB10000. Den er landets største med sine 10 tonn og 760 tonns «trøkk» i slaget.

Det er gjenvinningsselskapet Hellik Teigen AS i Hokksund (Buskerud) som har rivekontrakten, men datterselskapet PeWe med sine langtrekkende maskiner og riveutstyr drifter riveprosjektet.

Omstridt og ulønnsomt

Oppdragsgiver er Naturkraft AS som er eid med hver sin halvpart av Statkraft og Statoil. Byggingen av gasskraftverket på Kårstø (Tysvær kommune) har vært omstridt fra «dag én».

Kraftverket ble bygget uten CO2-rensing, og miljøvernorganisasjonene var blant dem som protesterte høylytt. Det var også stor politisk uenighet da planene om Kårstø-verket ble fremlagt og senere vedtatt bygget.

Gasskraftverket sto ferdig før jul i 2007, og etter en 14-dagers innkjøring, stanset driften frem til februar 2009. Da startet verkets lengste produksjonsperiode frem til juli 2011 og produserte årlig i denne perioden 3,5 TWh tilsvarende strømforbruket til ca. 175.000 husstander.

Forsøkte å selge

Kårstø-verket har vært i kaldt opplag siden 2014, og i 2016 søkte Naturkraft AS NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) om tillatelse til nedleggelse. Søknaden ble innvilget, og samme år ble det gjort forsøk på å selge hele kraftverket.

Dette lyktes ikke, og i juni ifjor ble det vedtatt riving av gasskraftverket. Årsaken til kraftverkets skjebne er vedvarende lave strømpriser og høye gasspriser som har resultert i ulønnsom drift.

- Det er vedtatt at Naturkraft AS som selskap skal avvikles, opplyser selskapets daglige leder Bjarne Midtun Hervik.

Maskiner og utstyr

Maskiner og utstyr PeWe Entreprenør AS benytter på rivningen av gasskraftverket:
 
  • Cat 365C (ca. 70 tonn) med LaBounty UP75 betongknuser (6,5 tonn), Atlas Copco HB5200 pigghammer, Arden sorteringsklype og graveskuffe
  • Volvo EC480 (ca. 50 tonn) med Cat MP30 m/stål- og betongkjeft, Rossi sorteringsklype, magnet og graveskuffe
  • Cat 330HW (ca. 35 tonn) med riveutstyr MP20 m/stål- og betongkjeft
  • Cat G320B sorteringsklype, pigghammer og graveskuffe
  • Cat 345UHD (ca. 60 tonn) med VTN MT20 m/stål- og betongkjefter, MP15 m/stål- og betongkjeft og Cat G315B sorteringsklype. Rivehøyde på ca. 27 m. Høytrykk spyleanlegg for støvbekjempelse
  • Volvo EC700 (ca. 75 tonn) med Atlas Copco HB10000 pigghammer som veier 10 tonn
  • Liebherr 934 (36 tonn, hjulmaskin) m/bom-montert Genesis stålsaks (ca. 7 tonn)
  • Liebherr 93 (26 tonn) m/grabb og magnet
  • Volvo L150 (16 tonn) hjullaster
  • Bell B50E dumper (lasteevne 45 tonn)
  • 500-tonns mobilkran, Liebherr LTM 1500-8.1
  • 50-tonns mobilkran, Liebherr LTM 1055-3.2
  • Diverse lifter, trucker/teleskoptruck.

Utfordrende

Det var Siemens som i sin tid leverte gassverket nøkkelferdig. Siemens har kjøpt anleggets 330 tonn tunge gassturbin. Den ble ifjor høst demontert av Siemens-representanter og skipet til Tyskland.

PeWe begynte så smått på rivejobben i oktober 2017, og ved utgangen av juni 2018 skal oppdraget være utført. Da vil gassverket, fundamenter, kulverter, administrasjonsbygg/verksted, internveier og parkeringsplasser være «historie» på det 30 mål store området.
- Alt skal rives, helt ned til halvmeteren under bakkenivå. Det er en omfattende og utfordrende jobb. Vi river på store høyder, stålet her er «steinhardt», det gjelder også betongen som har hardhetsgrad C70. Men vi er i rute, og alt går bra, sier PeWes prosjektleder Øystein Wingereid (38).

760 tonn «knock out»

Av PeWes stab på 20 ansatte, er syv i engasjert på Kårstø. De jobber sammen med mannskaper fra Hellik Teigen AS, Kranringen AS og Henbu AS, totalt 26 mann.

Langtrekkende maskiner og kraftig riveutstyr (se maskinoversikt) er nødvendig verktøy for å løse riveoppdraget, deriblant Atlas-hammeren HB10000 som med sine 10 tonn denger løs på den harde betongen. Kjempen med meiseldiameter på 23 cm er beregnet for bæremaskiner på 75-100 tonn og hydraulikkapasitet på 450-530 l/min (160-180 bar), har 16.000 Joules i hvert slag. Det tilsvarer 760 tonn.
Betongen som knuses, skal benyttes til «grusing» av gassverk-området. Kjempehammerens bæremaskin på Kårstø er 75-tonneren Volvo 700 (innleid fra Agder Anleggsenter).

Langriver

Jørn Larsen kjører PeWes langriver Cat 345UHD (ca. 60 tonn) med rivehøyde på ca. 27 meter. I stikkespissen sitter en VTN MT20 kombisaks (betong/stål) som er levert av Malleus Maskin AS (Lier).

Den har tre utskiftbare kjefter (1 stålkjeft, 1 «tank-åpner-kjeft», kombi betong/stålkjeft). Klemkraft på kniven er ca. 250 tonn. Med stålkjeften montert veier saksa litt over to tonn.
- Jeg er veldig fornøyd med saksa. Den er «smekker» men samtidig kraftig og lett å håndtere, sier Jørn Larsen.

500 tonn

Kranringen AS har to mobilkraner på plass, blant annet en av landets største, 500-tonnskranen Liebherr LTM 1500-8.1.

Den har løftehøyde på ca. 75 m. Det er rikelig for å nå gassverkets kjøletårn med høyde på ca. 55 m.
Da AT.no besøkte Kårstø, var 25 m av tårnhøyden allerede revet.

Turbinhuset

Stålet/metallet sendes til gjenvinningsanleggene til Hellik Teigen AS på Karmøy og Hanøytangen utenfor Bergen.

Hit skal også den store turbinhallen og dens to store traverskraner på 370 tonn og 100 tonn. Meningen er at hallen som «plukkes ned bit for bit», skal gjenreises på Hanøytangen.

5. generasjon Teigen

Hellik Teigen AS ble stiftet i 1901, og Hokksund-firmaet har dermed over hundre års erfaring i gjenvinningsbransjen.

På rivejobben på Kårstø er 5. generasjon Teigen på plass, Ring André på 20 år. Han kjører firmaets hjulgraver Liebherr 924 (26 tonn) hjulmaskin. Med clamshell-grabben legger han kjøletårnets nedrevne harpekassetter (kjølerør) ned i containere.
Total vekt av harpekassettene er ca. 2200 tonn og utgjør dermed en betydelig del metall-volumet på 6000 tonn.

- Dette er et interessant prosjekt å få være med på. Det er stort og omfattende, og vektleggingen og gjennomføringen av HMS-arbeidet her er nyttig erfaring å ta med seg videre, sier Ring André som har sin arbeidsplass på Teigen-anlegget på Hanøytangen.

Forsiden nå