- Landskapet og geometrien gjør at vi i Norge noen ganger må løse ekstreme utfordringer, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Ryfylketunnelen er verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel ned til 292 meters dyp.

I dette prosjektet er det bygget totalt 53 km tunnel og 5 km vei i dagen. Ryfylketunnelen ble åpnet i desember, og nå er også de to andre tunnelene i prosjektet – Eiganestunnelen og Hundvågtunnelen – åpnet for trafikantene.

- Ryfast-tunnelene skaper en ny stor region, der avstanden mellom Stavanger-området og Ryfylke kortes betydelig ned, sier vegdiretøren. 

Høy samfunnsnytte og innenfor kostnadsrammen

- Prosjektet er ferdig på den tiden vi planla og er godt innenfor kostnadsrammen, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen. Han har ledet prosjektet helt fra byggestart i 2012.

- Dette er også et prosjekt med høy positiv samfunnsnytte, legger han til. 

- En anleggsmaraton

Symbolsk nok ble det løpt en halvmaraton da Ryfylketunnelen (fra Stavanger) sto ferdig før jul. Men prosjektet som sådan er en full maraton, der anleggsarbeidene har pågått i åtte år.

- Entreprenørene, konsulentene og våre egen byggherreorganisasjon har vist stor utholdenhet og stått løpet ut. Det oppstår en del uforutsette hendelser i et så sammensatt prosjekt, og det har vært godt å ha samarbeidspartnere som går på med stor kraft, sier Eiterjord.

Skaper en ny region

Ryfylketunnelen får store positive ringvirkninger for Nord-Jæren og Ryfylke som sveises sammen til ett bo- og arbeidsmarked. Den erstatter to ferjestrekninger og gir folk en ny, fleksibel reisehverdag.

Gevinsten av E39 Eiganestunnelen er at den miljøbelastende gjennomgangstrafikken på E39 i Stavanger sentrum bokstavelig går under jorda. Hundvågtunnlen muliggjør i tillegg ny byutvikling på øyene i Stavanger.

Miljøopprydding 

Sidevirkninger av prosjektet er at steinmassene fra tunnelsprengningen er brukt til tildekking av 120 dekar av sterkt forurenset sjøbunn i Stavanger havn.

Utfylling i sjøkanten på Buøya og Jåttavågen i Stavanger, samt Solbakk og Fiskå i Ryfylke har gitt 330 dekar nye næringsarealer. Overskuddsmasse er også brukt til 100 dekar grøntområder.

En 160 meter lang miljøkulvert over gamle E39 binder nå sammen friområdene Mosvatnet og Vålandsskogen i Stavanger sentrum. 

Lokale ringvirkninger

Totalt har 485 hovedentreprenører, underentreprenører og leverandører hatt oppdrag.

265 er lokale bedrifter. Det er har 6,5 millioner arbeidstimer. Ringvirkningene er forsiktig anslått til 10.000 årsverk i lokalt næringsliv. 

Lærlinger, fagbrev og HMS

Vegvesenet oppmuntrer entreprenører til å ta inn lærlinger, og gir tilskudd til timelønnen.

Entreprenørene har hatt 70.000 lærlingtimer på Ryfast-utbyggingen. Mange arbeidere har tatt fagbrev. Det har vært én alvorlig ulykke. For øvrig har skadefravær vært godt innenfor etatens mål for HMS-arbeidet.

På det meste har 800 ansatte hos entreprenørene arbeidet samtidig.

Vegvesenet mener man lyktes godt med oppdelingen av kontraktene slik at det har gitt arbeid til internasjonale selskap, samtidig som det har passet bra for norske og nordiske virksomheter.