Den norskebygde elektriske graveren, er blant maskinene som vises av den tyske Cat-importøren Zeppelin i München.
Den norskebygde elektriske graveren, er blant maskinene som vises av den tyske Cat-importøren Zeppelin i München. (Foto: Øyvind Ludt)

Norskbygget Cat på Bauma

MÜNCHEN (AT.no): Grønn og norsk Cat-graver dominerer standen til den tyske Cat-importøren under Bauma.

Caterpillar er blant de største utstillerne på Bauma, og har nesten hele hall B5 for seg selv.

På uteområdet like utenfor har den tyske Cat-importøren Zeppelin sin stand, og rett ved siden av hovedinngangen der står en helelektrisk 25 tonns beltegraver – Z-Line.

Illustrasjon: Trond Johan Stavås

Det er den norske Cat-forhandleren Pon Equipment som har utviklet den første store elektriske Cat-en, i samarbeid med Caterpillar selv.

Pons Ole-Petter Holene er stolt over at Zeppelin ville ha den norskbygde, elektriske maskinen på sin stand på Bauma.

- Zeppelin spurte om å få ha den på standen, og det syntes vi var hyggelig, sier Pons servicedirektør Ole-Petter Holene, som vi møter på standen. 

Han forteller at maskinen som står på Bauma, er en av to som er kjøpt av Firing og Thorsen AS, og den skal rett hjem til arbeid i Norge etter messa.

Norsk «spesialteam»

En elektrisk maskin ikke bruker noe energi når man ikke rører spakene, og undersøkelser viser at gravemaskiner i denne størrelsen er ikke-produktive rundt 50 prosent av tiden.

Utgangspunktet for den nye elektriske gravemaskinen er en Cat 323F. Maskinen er sendt til Norge fra Japan, med omskrevet software.

Resten har «spesialteamet» til Pon gjort. I all hovedsak handler det om å ta ut alt som har med dieseldriften å gjøre, og erstatte dette med elektriske komponenter som motor og lithium-batterier.

I tillegg har Pon fjernet deler av motvekten (innmaten). Alt har fått plass under standardskallet på maskinen og ingen ytre monteringer er gjort for elektrifiseringen av maskinen.

Les mer om ombyggingen Pon har gjort her.

(DELVIS) MADE IN NORWAY: Selve gravemaskinen er bygget i Japan, men den elektriske drivlinjen er utviklet og montert i Norge.

Veidekke ble for øvrig først i verden til å få overlevert en Z-Line tidligere i vinter.

Byene driver utviklingen

Ole-Petter Holene forteller at det er kravene til de store byene i Europa, som driver frem elektrifiseringen av anleggsmaskiner. 

- Det er noe som kommer, og det tvinger seg fram i de store byene. Lan i Oslo har jo blant annet noen hårete mål, sier Holene. 

Tre av de elektrifiserte 323F-maskinene er ferdig bygget, og ytterligere to er i produksjon. Holene regner med at Pon vil levere sju maskiner i løpet av året i Norge. 

- Vi driver med dette fordi det er et marked for det i Norge, sier han.

- Hva gjør dere om det kommer en tysk entreprenør her på messa, og sier at «en sånn vil jeg ha»?

- Da vil vi sannsynligvis bygge den. Men vi har begynt å se på neste generasjon, så det kan nok hende det blir med en annen maskin. Men vårt mål er egentlig å få Cat til å bygge slike selv, sier Holene. 

Dyrt

Han erkjenner at de elektrifiserte maskinene er dyre for øyeblikket. Batteriet alene koster opp mot to millioner kroner.

Samtidig får man en ganske stor reduksjon i driftskostnader og vedlikeholdskostnader – i tillegg til at man kan innfri strenge utslippskrav i prosjekter i store byer, og dermed kanskje vinne kontrakter man ellers ikke ville fått.

Forsiden nå