Den norske delegasjonen, her fra demofeltet i Eumseong: Fra venstre: Kenneth Aune (Hymax), Marius Jacobsen (Avitec), Thor Jørgen Bruserud (Bruserud as), Hilmar Zehe (Avitec), Julianne Olsen (Avitec), Hans Johan Halvorsen (Skandinavisk Oljesikkerhet), Knut Tangen (Hymax), Herbert Nevjen (Herbert Nevjen), Harald Even Fosse (Fosse Maskin og Transport AS, sittende foran), Stig Hågensen (Hymax, rett bak Fosse), Frode Fosse (Fosse Maskin og Transport AS) og John Åge Haug (Pilot Utleie).
Den norske delegasjonen, her fra demofeltet i Eumseong: Fra venstre: Kenneth Aune (Hymax), Marius Jacobsen (Avitec), Thor Jørgen Bruserud (Bruserud as), Hilmar Zehe (Avitec), Julianne Olsen (Avitec), Hans Johan Halvorsen (Skandinavisk Oljesikkerhet), Knut Tangen (Hymax), Herbert Nevjen (Herbert Nevjen), Harald Even Fosse (Fosse Maskin og Transport AS, sittende foran), Stig Hågensen (Hymax, rett bak Fosse), Frode Fosse (Fosse Maskin og Transport AS) og John Åge Haug (Pilot Utleie).

Norske entreprenører på Hyundai-besøk

SØR-KOREA (AT.no) Denne uken er flere norske entreprenører vært på besøk hos Hyundai i Sør-Korea.

Både Avitec (norsk importør for små Hyundai-maskiner) og Hymax (importør for store Hyundai-maskiner) er på plass i Sør-Korea med hvert sitt team på «2012 HHI Europe VIP Tour». Samlet er 14 nordmenn på plass, inkludert to fra pressen.

Programmet for den norske gjengen har vært hardpakket. Første dag, mandag denne uken, startet med omvisning i Hyundais eget museum og en presentasjon av den sør-koreanske gigantens stolte historie. Hyundai er langt mer enn anleggsmaskiner, for å beskrive det forsiktig.

Gigantiske forhold

Neste post på programmet skulle vise nettopp dette. Hyundai er verdens største skipsbygger, og de største skipene i verden bygges nettopp ved verftet i Ulsan sør-øst i Sør-Korea. 94 skip skal bygges i Ulsan i år. Kinesiske verft tar stadig markedsandeler fra Hyundai på mindre skip ettersom sør-koreanerne ikke klarer å konkurrere på pris. Dette betyr igjen at det nesten bare er gigantskip som bygges hos Hyundai (ikke cruiseskip). Det dyreste skipet som er under bygging nå, har en prislapp på én milliard dollar.

Ett av høydepunktene for den norske gjengen kom også mandag, med omvisning på fabrikken der anleggsmaskinene bygges. Her kunne entreprenørene følge produksjonslinjen. Tre timer tar det å montere hver anleggsmaskin fra understellet kommer inn i fabrikken til maskinen går klar ut på andre siden. Årlig bygges det 7500 maskiner ved fabrikken som også ligger i Ulsan.

Populær demokjøring

Tirsdag var det duket for demokjøring ved den nedlagte Halla-fabrikken i Eumseong, midt i Sør-Korea. Halla overlevde ikke den asiatiske finanskrisen som startet i siste halvdel av 90-tallet, og nå er lokalene omgjort til treningssenter for Hyundais kommende teknikere og forskere, samt delelager for anleggsmaskinene. Utenfor er altså det nevnte demofeltet. VIP-gjestene til Hyundai fikk omvisning på treningssenteret, i de digre lagerhallene og selvfølgelig boltre seg i anleggsmaskinene.

Resten av uken har vært mer kulturelt anlagt med besøk i 1000 år gamle templer, nasjonalmuseet i Seoul, musikaler og diverse annet. Også dette vekket en del interesse blant de norske gjestene, selv om omvisningen på fabrikken, verftet og demofeltet var langt mer populært.

Mandag er gjengen tilbake på jobb i Norge igjen.

Forsiden nå