STORKJEFTET: Keestrack B7e er den største i kjeftknuseren. Her er den i aksjon i Norge.
STORKJEFTET: Keestrack B7e er den største i kjeftknuseren. Her er den i aksjon i Norge. (Foto: Keestrack)

Norske maskiner hos Keestrack

VISES PÅ BAUMA: 130 tonn Keestrack-maskiner på Bauma skal direkte til Fredheim Maskin AS etter festen i München.

Det er to maskiner som har returadresse Norge når Bauma er over:

  • Kjeftknuseren B7e med knuseenheten Sandvik CJ 412 som er mottakelig for stein opptil 700 mm og med 1200 x 830 mm inntaksåpning. Dette er en plug-in hybridmaskin der knuseenheten drives av en 132 kW elektrisk motor, samt en mindre elektrisk motor for transportbånd og mater. Maskinen kan enten kjøres på strømnettet, eller via dieselmotor (387 hk). Motoren kommer med standard som avløftbar. Via kabel kan motorpakken plasseres bort fra støv og vibrasjoner. Dette forlenger levetid på motoren, og i tillegg er det enklere å bytte ut motor i takt med nye utslippskrav. Den norske importørene av Keestrack i Norge og Sverige, Fredheim Maskin, har vært med på å utvikle dette konseptet.
  • Den andre maskinen som skal til Norge rett etter utstillingen i München, er konknuseren H6e. Også dette en hybrid løsning som kan kjøres på strøm eller diesel, samt at avløftbar motorpakke også er standard på denne maskinen. Maks størrelse på stein inn er 215 mm, og fraksjoner ut kommer i størrelser fra 6-44 mm. Maskinen har kapasitet på opptil 400 tonn i timen.
SOLCELLER: Et nytt konsept med solceller på stackeren Solar S5e gir helt utslippsfri drift når forholdene er til rette. Foto: Keestrack

Alle elektriske

Keestrack har ni maskiner på Bauma, og alle kommer med elektrisk drift om ønskelig. Kun to av de ni maskinene som stilles ut i Tyskland, er ikke representert i Norge. Disse er gjenvinningsknuseverket R6 og den kommende stackeren Solar S5e.

Sistnevnte er et spennende konsept der maskinen får energi fra dagslys, og benytter denne (eller lagrer) til drift. Altså null utslipp i slike tilfeller. Solcellepaneler ligger i overkant og på siden av transportbåndet (23 meter langt) og energien lagres i et 23 kWt batteri i chassiset på maskinen. Dersom været ikke tillater nok energi for drift, kan ekstern strøm eller et aggregat levere energi.

- Det er ingen tvil om at markedet går i retning av utslippsfrie løsninger, sier Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin.

Han kommer til å være på Bauma fra mandag 8. april 2019 og hele uken frem til fredag for å ta seg av norske og svenske kunder som er på utstillingen i München.

Forsiden nå