En slik Volvo A45GFS ble rammestyrt dumper nummer 75.000 fra Volvo Construction Equipment i juni 2017. Bildet er fra Volvo anleggsdager 2017 i Hovinmoen grustak (Akershus).

Nr. 75.000 til LNS

Siden Grus-Kalle så dagens lys i Braås i 1966, er det produsert titusener av Volvo rammestyrte dumpere. Nummer 75.000 er solgt til Leonhard Nilsen & Sønner AS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Over et halvt århundre etter at de startet konseptet, har Volvo Construction Equipment produsert 75.000 rammestyrte dumpere. Dette er, ifølge Volvo, over halvparten av alle rammestyrte dumpere som er laget i verden.

Ca. 50.000 av de 75.000 er fortsatt i daglig bruk, opplyser Volvo CE i en pressemelding.

Nr. 75.000 til Norge

Maskin nummer 75.000, ble en A45GFS som rullet ut fra fabrikken i Braås (Sverige) i slutten av juni 2017. Samme sted ble den første produsert, en DDR631 bedre kjent som Grus-Kalle.

Selv om Volvos rammestyrte dumpere finnes over hele verden, skal ikke maskin nummer 75.000 veldig langt. Bare over grensen til Norge, der dens eier er Leonhard Nilsen & Sønner AS.

På svensk vis ble jubileumsmodellen feiret med «glass». Så var det rett tilbake på jobb, for å møte etterspørselen etter flere dumpere.

Fra Grus-Kalle til A60H

Siden Grus-Kalle kom for 51 år siden, er modellene stadig blitt større og mer tekniske. Grus-Kalle, bygget i 1966, får plass i dumperkassa på det nyeste flaggskipet, A60H.

51 års utvikling er bygget inn i de nyeste maskinene. En høy rammekobling gir bedre stabilitet og bakkeklaring, hydromekanisk styring gir stabilitet i høy hastighet og automatisk overgang mellom 6x4 og 6x6 skal rett kraft til rett tid, senke dristofforbruket og slitasjen.

Salgsgrafen for rammestyrte hjullastere fra Volvo viser to markante skift i salget. Et i 1974 og et på 90-tallet.

- Det er udiskutabelt at vi har de beste produktene. At så mange av våre rammestyrte dumpere fortsatt er i arbeid rundt om i verden, er et vitnesbyrd om at de ar anvendelige og slitesterke. Det er nesten umulig å «drepe» en rammestyrt Volvo-dumper, sier Esbjörn Fritzell som er «Vice President of Volvo CE Trucks business platform».

 

Økende etterspørsel

Det tok noen år før verden fikk øynene opp for rammestyrte dumpere, etter at Grus-Kalle så dagens lys i 1966.

Nå er imidlertid etterspørselen større enn noen gang hos Volvo CE.

Trenden er at maskinene blir større, slik som 41-tonneren A45G og A60H som lever 40% høyere masseforflytting enn forrige stormodell A40G. Ifølge Volvo skjer dette nesten uten noen økte kostnader for eieren.

- Det er ikke mange selskap som kan si at de er markedsleder et halvt århundre etter at de fant opp konseptet. Etter å ha laget 75.000 maskiner, leder vi fortsatt an i utviklingen, sier Håkan Ask, leder for lasteplattformer hos Volvo CE.

Powered by Labrador CMS