En slik Volvo A45GFS ble rammestyrt dumper nummer 75.000 fra Volvo Construction Equipment i juni 2017. Bildet er fra Volvo anleggsdager 2017 i Hovinmoen grustak (Akershus).
En slik Volvo A45GFS ble rammestyrt dumper nummer 75.000 fra Volvo Construction Equipment i juni 2017. Bildet er fra Volvo anleggsdager 2017 i Hovinmoen grustak (Akershus). (Foto: Hans Kristian Barbøl)

Nr. 75.000 til LNS

Siden Grus-Kalle så dagens lys i Braås i 1966, er det produsert titusener av Volvo rammestyrte dumpere. Nummer 75.000 er solgt til Leonhard Nilsen & Sønner AS.

Over et halvt århundre etter at de startet konseptet, har Volvo Construction Equipment produsert 75.000 rammestyrte dumpere. Dette er, ifølge Volvo, over halvparten av alle rammestyrte dumpere som er laget i verden.

Ca. 50.000 av de 75.000 er fortsatt i daglig bruk, opplyser Volvo CE i en pressemelding.

Nr. 75.000 til Norge

Maskin nummer 75.000, ble en A45GFS som rullet ut fra fabrikken i Braås (Sverige) i slutten av juni 2017. Samme sted ble den første produsert, en DDR631 bedre kjent som Grus-Kalle.

Selv om Volvos rammestyrte dumpere finnes over hele verden, skal ikke maskin nummer 75.000 veldig langt. Bare over grensen til Norge, der dens eier er Leonhard Nilsen & Sønner AS.

På svensk vis ble jubileumsmodellen feiret med «glass». Så var det rett tilbake på jobb, for å møte etterspørselen etter flere dumpere.

Fra Grus-Kalle til A60H

Siden Grus-Kalle kom for 51 år siden, er modellene stadig blitt større og mer tekniske. Grus-Kalle, bygget i 1966, får plass i dumperkassa på det nyeste flaggskipet, A60H.

51 års utvikling er bygget inn i de nyeste maskinene. En høy rammekobling gir bedre stabilitet og bakkeklaring, hydromekanisk styring gir stabilitet i høy hastighet og automatisk overgang mellom 6x4 og 6x6 skal rett kraft til rett tid, senke dristofforbruket og slitasjen.

- Det er udiskutabelt at vi har de beste produktene. At så mange av våre rammestyrte dumpere fortsatt er i arbeid rundt om i verden, er et vitnesbyrd om at de ar anvendelige og slitesterke. Det er nesten umulig å «drepe» en rammestyrt Volvo-dumper, sier Esbjörn Fritzell som er «Vice President of Volvo CE Trucks business platform».

Salgsgrafen for rammestyrte hjullastere fra Volvo viser to markante skift i salget. Et i 1974 og et på 90-tallet. Illustrasjon: Volvo CE
Salgsgrafen for rammestyrte hjullastere fra Volvo viser to markante skift i salget. Et i 1974 og et på 90-tallet. Illustrasjon: Volvo CE Illustrasjon: Volvo CE

 

Økende etterspørsel

Det tok noen år før verden fikk øynene opp for rammestyrte dumpere, etter at Grus-Kalle så dagens lys i 1966.

Nå er imidlertid etterspørselen større enn noen gang hos Volvo CE.

Trenden er at maskinene blir større, slik som 41-tonneren A45G og A60H som lever 40% høyere masseforflytting enn forrige stormodell A40G. Ifølge Volvo skjer dette nesten uten noen økte kostnader for eieren.

- Det er ikke mange selskap som kan si at de er markedsleder et halvt århundre etter at de fant opp konseptet. Etter å ha laget 75.000 maskiner, leder vi fortsatt an i utviklingen, sier Håkan Ask, leder for lasteplattformer hos Volvo CE.

Forsiden nå