Nr. 75.000 til LNS
Siden Grus-Kalle så dagens lys i Braås i 1966, er det produsert titusener av Volvo rammestyrte dumpere. Nummer 75.000 er solgt til Leonhard Nilsen & Sønner AS.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Over et halvt århundre etter at de startet konseptet, har Volvo Construction Equipment produsert 75.000 rammestyrte dumpere. Dette er, ifølge Volvo, over halvparten av alle rammestyrte dumpere som er laget i verden.
Ca. 50.000 av de 75.000 er fortsatt i daglig bruk, opplyser Volvo CE i en pressemelding.
Nr. 75.000 til Norge
Maskin nummer 75.000, ble en A45GFS som rullet ut fra fabrikken i Braås (Sverige) i slutten av juni 2017. Samme sted ble den første produsert, en DDR631 bedre kjent som Grus-Kalle.
Selv om Volvos rammestyrte dumpere finnes over hele verden, skal ikke maskin nummer 75.000 veldig langt. Bare over grensen til Norge, der dens eier er Leonhard Nilsen & Sønner AS.
På svensk vis ble jubileumsmodellen feiret med «glass». Så var det rett tilbake på jobb, for å møte etterspørselen etter flere dumpere.
Fra Grus-Kalle til A60H
Siden Grus-Kalle kom for 51 år siden, er modellene stadig blitt større og mer tekniske. Grus-Kalle, bygget i 1966, får plass i dumperkassa på det nyeste flaggskipet, A60H.
51 års utvikling er bygget inn i de nyeste maskinene. En høy rammekobling gir bedre stabilitet og bakkeklaring, hydromekanisk styring gir stabilitet i høy hastighet og automatisk overgang mellom 6x4 og 6x6 skal rett kraft til rett tid, senke dristofforbruket og slitasjen.
- Det er udiskutabelt at vi har de beste produktene. At så mange av våre rammestyrte dumpere fortsatt er i arbeid rundt om i verden, er et vitnesbyrd om at de ar anvendelige og slitesterke. Det er nesten umulig å «drepe» en rammestyrt Volvo-dumper, sier Esbjörn Fritzell som er «Vice President of Volvo CE Trucks business platform».
Økende etterspørsel
Det tok noen år før verden fikk øynene opp for rammestyrte dumpere, etter at Grus-Kalle så dagens lys i 1966.
Nå er imidlertid etterspørselen større enn noen gang hos Volvo CE.
Trenden er at maskinene blir større, slik som 41-tonneren A45G og A60H som lever 40% høyere masseforflytting enn forrige stormodell A40G. Ifølge Volvo skjer dette nesten uten noen økte kostnader for eieren.
- Det er ikke mange selskap som kan si at de er markedsleder et halvt århundre etter at de fant opp konseptet. Etter å ha laget 75.000 maskiner, leder vi fortsatt an i utviklingen, sier Håkan Ask, leder for lasteplattformer hos Volvo CE.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?