Ny Arocs og ny messesemi

GARDERMOEN (AT.no): Bertel O. Steen AS (BOS) stilte med dagsfersk Arocs 2663 og toetasjes semitrailer på Transportmessa 2013.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

AT.no møter salgsdirektør for lastebil i BOS, Jan Ole Tronstad, i andre etasje på den nyinnredede semien.

- Denne messesemien er med på å signalisere en ny kurs og nye mål for lastebilavdelingen til Bertel O. Steen. Målet er at vi skal øke fra dagens markedsandel på 12% til 20% i 2019 på lastebiler over 16 tonn i Norge, sier han.

Han har ingen tro på at totalmarkedet vil øke, så kundene må kapres fra konkurrentene. Han er forberedt på at det blir en hard kamp.

- Vi har slitt med at våre biler har vært dyrere enn konkurrentenes biler, fordi vi har hatt Euro 6-motorer, mens de andre har hatt Euro 5. 2014 kommer til å bli ett bedre år for oss enn 2013 for oss, fordi da blir det påbudt med Euro 6, sier han.

Fasiliteter

I andre etasje der vi sitter har BOS rigget i stand et møterom der nye avtaler kan inngås i fred og ro. Fra en ballkong utenfor har selgere og kunder god utsikt over messeplassen, der det står parkert MB-er, Scania-er, Iveco-er og MAN-er.

I første etasje deler kjøkkenpersonalet Marianne Tunheim og Marian Hagrim ut brus, pølser og vafler til alle som vil ha. En liten del av etasjen er kjøkken. Størsteparten av rommet er butikk med salg av MB-artikler.

Salgsdirektør Jan Ole Tronstad på balkongen på den nye messesemien som BOS har kjøpt.

Sterk Arocs

Vel ute tar Tronstad oss med bort til en Arocs 2663 Euro 6 som står i rekken av nye MB-er.

Marianne Tunheim (t.v.) og Marian Hagrim sørger for mat og drikke på BOS område på Transportmessa 2013.

- Denne demobilen kom til landet i går, og er den første Arocs-en i Norge med denne motoren. Det er verdens sterkeste Euro 6-motor, sier han stolt.

Motoren er en rekkesekser på 15,6 liter med navnet  OM473. Den yter 625 hk (460 kW) ved 1700 o/min, og har et dreiemoment på 3000 Nm ved 1100 o/min.

Direktøren regner med at de første Arocs 2663 for kunde kommer til Norge i februar 2014.

Tridem

I tillegg til at alle må ha Euro 6 neste år, er det enda en viktig faktor i veien mot målet på 20% markedsandel for BOS: MB skal nemlig produsere lastebiler med akselkombinasjoner som lastebilkjøpere i Norden etterspør.

- Vi kommer til å kunne markedsføre tridembiler med 625 hk motor på både Actros og Arocs, sier Tronstad.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS