Fuso Canter med plan og kran bør være midt i blinken for anleggsgartneren.
Fuso Canter med plan og kran bør være midt i blinken for anleggsgartneren.

Ny Canter med gode egenskaper

Daimler ligger ikke på latsiden. Ikke før har verdens største bilkonsern lansert en flunkende ny Actros så kommer det en nesten like ny Fuso Canter. Vi har vært i Tyskland og kjørt nykommeren.

Daimler er i dag majoritetsaksjonær i Mitsubishi Fuso som faktisk har en større lastebilproduksjon enn Mercedes-Benz. På toppen av det hele er Fuso Canter verdens mest produserte lastebilmodell. Canter er en verdensbil. Likevel er Canter som selges i Europa, konstruert for Europa. Den produseres på Tramagal-fabrikken i Portugal, og halvparten av komponentene regnet etter verdi kommer fra rundt 90 europeiske underleverandører. Det gjelder blant annet motorene, akselkomponenter, fjærer, bremser, belysning og en rekke interiørdetaljer. Motorene kommer fra Fiat Powertrain (FTP) og bygger på 3-litersmotoren som også brukes i Iveco Daily, men med andre effekter. Se for øvrig oversikten med tekniske data.

7,5 tonn i Norge

Nye Fuso Canter er et omfattende bilprogram som omfatter totalvekter på 3,5, 6,0 og 7,5 tonn, to førerhusbredder, tre motorvarianter og både automatisert og manuell girkasse. På det norske marked vil man få Canter kun som 7,5-tonner med bredt førerhus, automatisert girkasse og de to største motorene på henholdsvis 150 og 175 hk. Dessuten blir norske biler spesifisert med nesten alt som kan leveres av opsjoner, bortsett fra start/stopp-funksjon som må spesialbestilles.

Den automatiserte Duonic-girkassen har helautomatisk dobbeltclutch-overføring som for første gang leveres i et nyttekjøretøy i denne vektklassen. Den rent mekaniske girkassen har seks trinn, og de to elektronisk styrte og hydraulisk betjente våte clutchene er integrert i girkassehuset. Clutch nummer en betjener girtrinnene en, tre og fem, mens clutch nummer to opererer trinnene to, fire og seks. Ved giring både opp og ned ligger neste trinn klart til bruk, og aktiveringen av de to clutchene skjer så lynraskt at man ikke har noe krafttap. Dessuten foregår girskiftet svært behagelig. Girkasse-styringen har en Eco Mode-funksjon som slås på manuelt, og som sørger for tidligere girskift. Dette skal kunne gi en drivstoffbesparelse på opptil 8%.

Både EGR og SCR

En særegenhet ved den største motorvarianten på 175 hk må nevnes. Alle tre motorene har eksosrensing ved hjelp av eksostilbakeføring (EGR) og partikkelfilter. Den kraftigste har i tillegg SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) hvor AdBlue-innsprøytning gir ytterligere en reduksjon av NO x-utslippene. Dette klarer man i utgangspunktet fint med EGR/partikkelfilter alene, men en av konstruktørene forklarte at SCR var valgt som en tilleggsinnretning for å redusere drivstofforbruket ytterligere. Dette er ganske unikt på en Euro 5- eller EEV-motor, men vil bli vanlig på Euro 6-motorer. Fuso har dermed gjort forberedelser for neste avgassklasse.

God plass

Også førerhuset fremstår som nytt. En kollega av oss med 190 cm på strømpelesten hadde fortsatt mye å gå på i lengderetningen, så her kan selv lange personer finne en god kjørestilling. Rattet har også bra justeringsmuligheter. Det er god plass i bredden, og det blir ikke plagsomt intimt selv med to passasjerer. Når det gjelder oppbevaringsmuligheter, er det godt ivaretatt med rom i dashbordet og på hylle over frontruten. To skikkelige koppholdere er det også funnet plass til. Ellers kan det nevnes at interiøret er lyst og i vennlige farger, foruten at instrumenter og betjeningsorganer er oversiktlig og funksjonelt plassert. Automatisk air control er standard, så det innvendige klimaet er behagelig uansett hvordan det er utenfor førerhuset.

Nye Canter er litt lettere enn den foregående modellen. Den er bygd som en 7,5-tonner og har en særdeles gunstig nyttelast. Rammen er forberedt for et bredt spekter av påbygg. Det elektriske anlegget er 12-volts, men bilen kan leveres med omformer for 24 Volt hvis påbygget krever dette. Det kan leveres tre forskjellige kraftuttak.

Prøvekjøring

Prøvekjøringen foregikk i Ludwigsburg like utenfor Stuttgart. Her er det en god blanding av bygater, landevei og typisk tysk motorvei. Flere relativt bratte bakker egnet seg godt til å prøve trekkraft og motorbrems.

Det er lett å finne seg til rette bak rattet i nye Canter. Kjøreegenskaper og komfort er god, selv om bilen har relativt konvensjonell bladfjæring både foran og bak. Skivebremsene er lette å dosere og gir god kontroll.

Det er fort gjort å lære seg funksjonene til Duonic-girkassen. Alt styres via girvelgeren som har samme plasseringen på dashbordet som den konvensjonelle girspaken har på biler med manuell giring. Man kan ikke overstyre automatikkens girvalg uten å gå over i manuell modus, men det er til gjengjeld svært enkelt å veksle mellom automatisk og manuell. Girskiftene skjer både raskt og komfortabelt.

Under ikke altfor tunge kjøreforhold kan man velge Eco Mode (økonomimodus) ved hjelp av en bryter på dashbordet. Resultatet er at girstyringen sørger for at girskiftene skjer ved lavere og mer økonomiske turtall. I tillegg til å spare drivstoff, oppnår man også lavere lydnivå i førerhuset. Motorene har et usedvanlig bredt arbeidsturtall. Det gir stor fleksibilitet og reduserer giringsbehovet. Trekkraften oppleves god med begge motorene som leveres i Norge.

Med start/stoppfunksjonen aktivert stanser motoren etter noen sekunder på tomgang. Den starter igjen når man løfter foten fra bremsepedalen. Start/stopp er ikke i funksjon hvis man har slått på blinklyset for å svinge i et veikryss. Dermed kommer man seg om nødvendig litt raskere ut av krysset.

Motorbremsen har god effekt når man sørger for å holde motorturtallet oppe, noe som er enkelt når man går over i manuell modus i Duonic-girkassen.

Forsiden nå