Nye Mercedes-Benz eActros. Sjåfør: Christof Bunz som er utviklingsingeniør hos Daimler Trucks. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Nye Mercedes-Benz eActros. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Nye Mercedes-Benz eActros. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Nye Mercedes-Benz eActros. (Foto: Torbjørn Eriksen)
Nye Mercedes-Benz eActros. (Foto: Torbjørn Eriksen)

eActros på veien

STUTTGART: I løpet av et par uker (februar/mars 2018) vil ti eActroser rulle ut til de første europeiske kundene. Video i saken.

Det vil dessverre ta en stund før bilen blir tilgjengelig for alle. Den kommer nemlig ikke i serieproduksjon før i 2021.

Bilene som nå går ut i markedet får en totalvekt på 18 og 25 tonn, men om høyere totalvekter blir tilgjengelig senere ville ikke vår testfører, utviklingsingeniør Christof Bunz hos Daimler Trucks, svare på.

Bilene får en rekkevidde på inntil 200 kilometer. To elektromotorer som sitter nær bakakselen sørger for driften av bilen. Hver av motorene er på 125 kW/167 hk, totalt 334 hk. Motorene gir et dreiemoment på 970 Nm.

De to batteriene på totalt 240 kWt er fordelt på 11 battericeller hvorav tre sitter mellom rammen og de resterende er montert under bilens ramme.

Batteriene kan lades på mellom 3 og 11 timer ved en kapasitet på mellom 20 og 80 kW. Senere vil ladekapasiteten økes til 150 kW noe som vil senke ladetiden til ca. 2 timer.

Forsiden nå