Ny fintfølende lekkasjefinner

Ny fintfølende lekkasjefinner

Würth har lansert en helt ny metode for å finne lekkasjer i klimaanlegg. Søkesystemet bruker en miljøvennlig blanding av 5 prosent hydrogen og 95 prosent nitrogen.

Produktsjef Helge Sundby med detektoren som umiddelbart oppdager hydrogenmolekyler som kommer ut gjennom lekkasjer i klimaanlegg.
Produktsjef Helge Sundby med detektoren som umiddelbart oppdager hydrogenmolekyler som kommer ut gjennom lekkasjer i klimaanlegg.

Blandingen er ikke giftig eller brennbar og kan slippes ut i omgivelsene etter at lekkasjen er funnet.

Produktsjef Helge Sundby hos Würth sier det er vanskelig å finne små lekkasjer i klimaanlegg. Den tradisjonelle måten har vært å fylle bilens anlegg med et sporstoff og så sende eieren ut på kjøretur. Ofte kan det ta flere timer eller dager før sporstoffet trenger ut og viser lekkasjen. Andre ganger kommer det ingenting fordi lekkasjen er for liten til at sporstoffet klarer å trenge ut, eller at lekkasjen er på et utilgjengelig sted.

Lekkasjen oppdages umiddelbart

Med den nye metoden finner mekanikeren lekkasjen med en gang. Det tomme klimaanlegget fylles med gassblandingen, og hydrogenmolekylene er så små at de slipper ut gjennom den minste lekkasje. Lekkasjedetektoren reagerer på hydrogenet, og lekkasjen er funnet.

- Ingen falsk alarm

 

Lekkasjedetektoren reagerer bare på hydrogen, og dermed er det ingen fare for falsk alarm, ifølge Würth.

De beste håndholdte lekkasjesøkerne har i dag en følsomhet på 25 gram per år. Det nye systemet kan finne lekkasjer ned til ca. 3 gram per år. 

Forsiden nå