Alturo AS skal levere lift-maskiner til AGJV på Follobaneprosjektet. F.v: Andre Høyer, salgsansvarlig Industri Alturo, Darragh Connelly, Workshop Manager AGJV og Bent S. Nygaard, salgsleder Alturo.
Alturo AS skal levere lift-maskiner til AGJV på Follobaneprosjektet. F.v: Andre Høyer, salgsansvarlig Industri Alturo, Darragh Connelly, Workshop Manager AGJV og Bent S. Nygaard, salgsleder Alturo. (Foto: Alturo AS)

Ny Follobane-kontrakt

Alturo inngår lift-avtale med AGJV og Follobane-prosjektet.

Alturo AS, et datterselskap av arbeidsutstyrsleverandøren Grove Knutsen & Co, har nå tegnet en avtale med Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) om å levere lifter til TBM-prosjektet på Follobanen.

Alturo skal i første omgang levere tolv Haulotte-maskiner, inkludert en teleskoptruck, i tillegg til å ha service på maskinene under hele prosjektperioden.

- Dette er en stor dag for Alturo. Igjen har Alturo, sammen med Haulotte, bevist for markedet at vi kan levere på store prosjekter. Takket være vår solide maskinpark, dyktige og erfarne folk på salg og service, samt fysisk nærhet til prosjektet, fikk vi muligheten til å samarbeide med AGJV på Follobanen, sier salgsansvarlig industri Andrè Høyer i en melding.

Alturos utvalg

Alturo AS tilbyr alt fra kompakte manuelle lifter til avanserte lifter til terrengbruk med stor rekkevidde. Alturo representerer blant annet en av verdens største liftprodusenter, Haulotte, i Norge siden 2014.

I tillegg har Alturo flere liftagenturer, blant annet på bro- og tunell-lifter, og beltegående «spider-lifter».

- Siden oppstarten i 2014, har vi investert i selskapet gjennom nye agenturer og ansatt de beste på lifter. I dag har vi mange gode referanser rundt om i landet, og vi har bevist for AGJV at vi er en solid aktør som de kan stole på, sier salgsleder i Alturo, Bent Nygaard.

Franske Haulotte er en av verdens største produsenter av lifter. Selskapet har mer enn 120 års erfaring i utvikling og produksjon.

Ferdig i 2021

Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjektet i Norge. Prosjektet består av 22 km dobbeltspor mellom Oslo Sentralbanestasjon og den nye jernbanestasjonen på Ski, sør for Oslo. Acciona Ghella Joint Venture skal bygge hoveddelen (18,5 km) av den 20 km lange tunnelen, som blir Nordens lengste jernbanetunnel når arbeidet er fullført i løpet av 2021.

Follobanen er den innerste delen av Intercity-utbyggingen sør for Oslo, og det er Jernbaneverket som er byggherre. Arbeidet med bygging av tunnelen med tunnelboremaskiner (TBM) utgjør den største kontrakten i prosjektet.

Forsiden nå