Brasil har klare målsettinger om skjerpede avgasskrav, men hensynet til markedet veier likevel tyngst.
Brasil har klare målsettinger om skjerpede avgasskrav, men hensynet til markedet veier likevel tyngst.

Ny Ford Ranger vist i Australia

Nye Ford Ranger får et barskere utseende og vil bli tilgjengelig med tre forskjellige hyttelengder samt i 4x2- og 4x4-versjoner. Produksjonen vil starte i løpet av 2011, og de første bilene til Europa kommer i 2012.

Utvendig har bilen fått et helt nytt "look" med en front som tilsynelatende virker bredere, men lavere enn den gamle. Den nye fronten har fått implementert teknologi fra et globalt Ford-forskningsprosjekt rettet mot fotgjengersikkerhet. Panseret og støtfangeren er formet og bygd i materialer som er energiabsorberende og støtvennlige. Sidespeilene er større, med et design som skal redusere vindstøy. Hjulbuene er integrert i karosseriet i motsetning til tidligere hvor de var festet utenpå.

Lasteplanet er 10 cm bredere enn tidligere, men ennå mangler det litt for å kunne laste en Europall på tvers, ettersom bredden mellom hjulkassene bare er 113,9 cm. I Dobbelkabin-versjonen er lasteplanet 154,9 cm langt. For å løse problemet med å frakte gipsplater etc. er det laget festeanordninger for tverrplanker over hjulkassene hvor det er inntil 156 cm bredt. Baklemmen er 133 cm bred, nyttelasten oppgis til inntil 1500 kg.

Tre nye motorer

To common-rail dieselmotorer på henholdsvis 2,2 og 3,2 liter og et bensinalternativ på 2,5 liter er utviklet for å tilfredsstille alle de forskjellige avgasskravene rundt om i verden.

Den minste dieselmotoren er 4-sylindret med 150 hk/375 Nm. Ford fremhever også trekkapasiteten til den "lille" 2,2-litersmotoren som eksepsjonell, uten at de opplyser noe om hvor tung tilhenger den kan trekke.

Storebroren på 3,2 liter har en ekstra sylinder og utvikler 200 hk/470 Nm. Denne egner seg godt til å trekke tunge hengere over lange avstander, heter det i pressemeldingen.

Dieselmotorene kompletteres med to nye girkassealternativer som begge er designet til både 4x2- og 4x4-versjonene, den manuelle 6-trinnskassen (Ford MT82) og automatkassen 6R80. Hvis det er en 4x4-versjon, er den utstyrt med en elektronisk styrt overføringskasse som tillater veksling mellom 2- og 4-hjulsdrift til enhver tid via knapper på dashbordet. Dersom behovet skulle oppstå, er også lavserie tilgjengelig, og elektronisk styrt låsing av bakakselen er tilgjengelig i kombinasjon med ABS og ESP-systemene. Automatkassen får mulighet til sekvensiell manuell giring og har en innebygd funksjon som automatisk girer ned under nedstigning dersom føreren benytter bremsepedalen. Automatkassen har også innebygd software som gjenkjenner førerens kjørestil og sørger for at giringen følger den enkelte førers kjøremønster under akselerasjon, nedbremsing, i kurver etc.

Bensinmotoren yter 166 hk/226 Nm, en forbedring fra tidligere modell på nesten 25%, men med bedre drivstofføkonomi, heter det i pressemeldingen. Bensinmotoren kan også tilpasses E100-drivstoff, samt konverteres til CNG eller LPG-gassdrift. Bensinmotoren leveres sammen med en femtrinns manuell girkasse (MT75).

Inntil 5 seter

Heller ikke førerplassen har sluppet gjennom uten vesentlige endringer. Den kanskje viktigste endringen er at førerhytta er blitt lengre for å bedre innsteg og romslighet rundt føreren.

Instrumenteringen er større enn tidligere for blant annet å kunne betjenes selv med hansker på hendene. Det er også ca. 20 forskjellige lagringsplasser i førerhytta, et hanskerom som er stort nok for en bærbar PC og lagringsplass under baksetene. Materialene i setene skal være spesielt utvalgt med tanke på slitestyrke.

Bilen får også mange andre tekniske løsninger tilgjengelig som ryggevarsler, ryggekamera etc.

Forsiden nå