Slik ser den ut. Den nye fronten er designet for å virke tøff og raffinert gjennom en «Keen Look»-utformet øvre grill og hovedlykter, sammen med en støtfanger med en «Under Priority» nedre grill.
Slik ser den ut. Den nye fronten er designet for å virke tøff og raffinert gjennom en «Keen Look»-utformet øvre grill og hovedlykter, sammen med en støtfanger med en «Under Priority» nedre grill. (Foto: Toyota)

Ny Hilux på vei

En legende, udødeliggjort av Toppgear, er klar i 8. generasjon. Bilen kommer til Norge i September, men allerede nå kan den bestilles.

Toyota Hilux ble først lansert i 1968, og ett år senere kom bilen til Europa. Bilen har med det hatt en sterk posisjon i det globale pick-up segmentet i nesten 50 år. Hittil er over 16 millioner enheter. I Europa ble det solgt 34.000 Hilux i 2015, og 949 av dem kom til Norge.

Utvendig

Toyota lover en ny og sterkere rammekonstruksjon, et forsterket plan, forbedrede 4x4 egenskaper og økt hengervekt.

Med 5335 mm lengde, 1855 mm bredde og 1815 mm høyde, er den nye Hilux 75 mm lengre, 20 mm bredere og 45 mm lavere enn forgjengeren.

Den nye fronten er designet for å virke tøff og raffinert gjennom en «Keen Look»-utformet øvre grill og hovedlykter, sammen med en støtfanger med en «Under Priority» nedre grill.

Den andre horiontale tverrstripen i den øvre grillen går over i den nye lyktegruppen med en ny kjørelys-signatur fra de 12 hvite LED-pærene. Llyktegruppen inkluderer også LED nærlys på toppmodellen.

Lasteplanet på nye Hilux er større, sterkere og mer praktisk enn på forrige generasjon Hilux. Maksimal lasteplass har økt fra 1544 mm til 1645 mm. Lastelemmen får nå sterkere hengsler og «kraftige stålbraketter» er benyttet for å holde den i åpen posisjon. Selve planet er sterkere for å redusere skader ved av- og pålessing.

Innvendig

Senterkonsollen domineres av en 7-tommers berøringsskjerm, som er plassert nærmere brukeren for å gjøre den enklere å betjene.

Instrumentpanelet har speedometer og turteller på hver side av et full-farge 4.2” TFT multi-informasjons display, der innholdet kan endres med knapper på rattet.

Girspaken er kortere, for å gi en skiftefølelse mer lik personbiler. I tillegg er valget av kjøremodus inkludert firehjulstrekk betjent gjennom «nærliggende brytere».

Toyota benytter metallic dekorelementer på dashbordet, dørene, instrumentpanelet, rattet og girkulen.

Det sorte setetrekket er tilgjengelig i tre ulike utførelser og høyeste utstyrsgrad har skinnseter.

Ny 2.4 D-4D motor

Nye Toyota Hilux er tilgjengelig den nye 2.4 D-4D Global Diesel (GD)-motoren som er utstyrt med Stop/Start funksjon.

Den nye 16-ventilers, DOHC-motoren med fire sylindere er utstyrt med en «variable nozzle» turbo med intercooler. Motoren på 2,393 cm3 yter 110 kW/150 hk ved 3,400 o/min, og har maksimalt dreiemoment på 400 Nm mellom 1,600 og 2,000 o/min.

Tohjulstrekk-versjonen av Hilux kommer med en 6-trinns manuell girkasse, mens firehjulstrekk-utgavene leveres med 6-trinns manuell eller 6-trinns automatisk girkasse. Begge girkassene er blitt omfattende revidert for å øke holdbarheten og forbedre kjørbarheten i lav fart. Den skal tilby føreren stillere og mykere girskift og samtidig utnytte «det fulle potensialet til den nye motoren».

Alle versjoner skal oppnå en topphastighet på 170 km/t og akselerere fra 0 til 100 km/t på 12.8 (6A/T) eller 13.2 (6M/T) sekunder.

Den nye motorens drivstofføkonomi er forbedret med 9 prosent i forhold til den utgående modellen. 2.4 D-4D motoren har et drivstofforbruk på 0,71 l/mil og et CO2-utslipp på 187 g/km, opplyser Toyota i en pressemelding.

Økt tilhengervekt

Nye Hilux har fått en nyutviklet rammekonstruksjon som er 20 prosent stivere enn tidligere.

Bladfjæringen med doble støtdempere har fått en omfattende revidering for «å kombinere off-road egenskaper med SUV-lik kjørekomfort og stabilitet».

Nybilen er utstyrt med en valgbar firehjulstrekk med høy- og lavgirserie, samt låsbare «limited-slip» differensialer bak.

Takket være et kraftig forbedret dreiemoment på lave turtall fra 2.4 D-4D-motoren, samt den økte styrken i ramme-konstruksjonen, har hengervekten økt til 3,2 tonn.

Sikkerhet

Nye Hilux er tilgjengelig med Toyota Safety Sense sikkerhetsutstyr:

Ved å benytte en kompakt vindusmontert hovedenhet med både laser og kamera, gir Toyota Safety Sense sjåfør og passasjerer kollisjonsvern, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning.

Pris

Nye Hilux vil bli lansert i Norge i september 2016, men forhåndssalget er allerede startet.

Som varebil starter rimeligste versjon av nye Hilux på 391.000 kroner. Rimeligste personbilregistrerte nye Hilux koster 645.100 kroner i skrivende stund.

Prisene er oppgitt med merverdiavgift.

Forsiden nå