Først i Norge. Leif Erik Nilssen, KAM i Iveco Norge (f.v.), og Asbjørn Slørdahl, adm. direktør i Go Green Holding, viser bilen før den ble sendt til profilering.

Plug-in for Posten

Posten Norge har erklært «krig» mot CO 2, siste våpen i arsenalet er en Iveco Daily Hybrid. Plug-in-hybriden vil gi «lydløse» postbud i Trondheim med minimale CO 2-fotavtrykk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det er firmaet Micro-Vett SpA, som holder til i den italienske Formel 1-byen Imola, som har modifisert Daily'en. Det familiedrevne selskapet har spesielt fokus på nyttekjøretøy og bykjøring.  Norsk importør er Go Green Holding AS i Oslo.

- Med andre ord: Skreddersydd for Iveco, sier salgsdirektør Bjørn Skotte i Iveco Norge. Produsenten tilbyr nå en rekke motor- og fremdriftsalternativer i klassen 3,2-12 tonn.

Skifter i fart

Posten Norges bil er en 3,5-tonner med varerom på 12 m 3, noe som fremgår av det kryptiske navnet Iveco Daily 35S 13.

Bilen, som vil brukes til postdistribusjon i bynære strøk i Trondheim, har både diesel- og elektrisk drift. Sistnevnte besørges ved hjelp av et lithium-ion-batteri. Det fiffige er at sjåføren, i fart, enkelt kan skifte mellom de to modusene gjennom å trykke på betjeningspanelet. Så lenge bilen står i fri/nøytral, fortoner det seg mest som å skifte radiokanal på bilstereoen. Ved elektrisk drift er hastigheten begrenset til50 km/h, og den sammenhengende rekkevidden er på40 km. Batteriet kan imidlertid lades opp mens bilen kjøres på diesel-drift, noe som gjør at bilen i praksis vil kjøre mer enn40 kmpå el-drift før batteriet lades opp fullstendig.

Batteriet kan lades opp gjennom vanlig strømnett på 5-6 timer, eller hurtiglades med ladekontakt.

På vei mot målet

Posten Norges ambisjon om å kutte sine CO 2-utslipp med 30% i perioden 2008-2015 er på god vei til å oppfylles. Tidligere har vi skrevet om nye elektriske Ford Connect Electric-varebiler og mopeder med tak og varerom.

- Vi er på god vei til å få en CO 2-fri bykjerne i Trondheim. Til nå har vi redusert CO 2-utslippene med ca. 80%, forteller Anders Stenseth, stabsleder i Posten Norge, region Midt.

-Hva ble avgjørende for at dere valgte Daily Hybrid?

- Utvalget av biler er begrenset. Gjennom kontakten med Go Green Holding AS, som importerer elektrifiserte nyttekjøretøy, fikk vi anledning til å besøke Micro-Vett-fabrikken i Italia, og vi så hvordan bilene fungerte i byen Vicenza. Her har man diesel-forbud i gamlebyen, og har all varedistribusjon med el-biler. Vi ble fristet til å prøve i Norge, og ifjor sommer hadde vi en testbil i Trondheim. Den største fordelen med bilen er fleksibiliteten. I bykjernen kjører man med el-drift, mens man kan slå over til diesel-drift når man kjører ut av bykjernen. Bilen passer utmerket til vår bruk, sier Stenseth.

Til innkjøp av den første Daily'en har Posten Norge benyttet støttemidler fra Transnova. Nå er den potten brukt opp, men Stenseth forteller at Posten vurderer å investere i flere Daily Hybrid'er.

Mangler incitament

Hva så med pris? I drift vil man naturligvis spare på drivstoffkostnander sammenlignet med en konvensjonell diesel-Daily, men investeringskostnaden er høyere, rundt dobbelt så stor, ifølge salgsdirektør Bjørn Skotte i Iveco Norge.

Lavt salgsvolum og behov for spesialtilpasninger gjør at prisen foreløpig er stiv.

Foruten muligheter til å kjøre i kollektivfelt og gratis passering i bomringen, er det foreløpig få incentivordninger som monner for denne typen biler. Før man får store avgiftsreduksjoner, eller innfører CO 2-frie miljøsoner i byene, er det ingen grunn til å tro at salget av miljøvennlige el- og hybridbiler vil skyte fart.

 

Enkelt å skifte mellom el-drift og diesel-drift. - Bare sørg for at bilen står i nøytral før skift, sier Asbjørn Slørdahl, adm. direktør i importselskapet Go Green Holding AS.
Powered by Labrador CMS