Lang fjærgang og lite fleksing i chassiset sørger for god og kontrollert kjøring i ulendt terreng.
Lang fjærgang og lite fleksing i chassiset sørger for god og kontrollert kjøring i ulendt terreng.

Ny Isuzu, stor glede hos RSA

Sjelden eller aldri har vel en ny pickup hatt en slik suksess som nye Isuzu D-Max hadde da den ble lansert i Thailand sist høst. I løpet av de første tre døgnene ble 15.000 biler solgt.

Ikke mindre enn 400 D-Max kommer til Norge i den første leveringen i månedsskiftet mai/juni, og ytterligere 300 biler forventer Isuzu-importøren å selge før året er omme. Det vil i så fall bli bortimot tangering av det beste Isuzu-året (2008 med 739 registreringer) etter at RSA startet importen i 2007. Tallene viser at også den norske importøren har stor tro på den nye bilen, for etter den første D-Max-suksessen har VW Amarok kommet inn på markedet og solgte 680 biler i sitt første salgsår.

En helt ny bil

Den nye D-Max som er designet som en verdensbil, er blitt lengre og bredere enn forgjengeren, samtidig som akselavstanden og sporvidden er økt for å få bedre stabilitet på landevei og i terrenget. Chassiset skal være stivere enn hos forgjengeren og forstillingen har uavhengige, wishbone-type hjuloppheng (tre-kant) og lange spiralfjærer med gassdempere for å få best mulig kjørekomfort.

Utseendemessig har bilen fått et kraftigere og noe høyere frontparti, med mer markante hjulbuer og noe lengre hytte. Både Crew Cab- og Extended Cab-versjonen er blitt lengre. Extended-utgaven har også fått en dobbeldør for lettere adgang til baksetene, eller lasterom bak førersetene som det heller blir med norske avgifter.

Heller ikke drivlinjen har fått være i fred. Motoren er nedskalert til 2,5 liter med 163 hk og en flat momentkurve på 400 Nm fra 1400-2000 o/min. Denne har bedre ytelser enn den gamle 3-litersmotoren, og CO2-utslippet er bare 194 g/km ved blandet kjøring med en 4x4 Crew Cab med manuell girkasse. For å klare den fine flate momentkuven er motoren utstyrt med en totrinns turbo som også gir høyt trykk ved lave turtall. Innsprøytningstrykket er økt til 2000 bar samtidig som injektorene har fått flere og mindre hull slik at drivstoffet forstøver bedre og gir en mer effektiv forbrenning.

Det er to girkassevalg, en sekstrinns manuell kasse, eller en femtrinns automatkasse med mulighet for sekvensiell giring og mer kjøreglede.

Mange nye sikkerhetsfunksjoner

I listen over tilgjengelige sikkerhetsfunksjoner er det mange bokstaver, og ESP-systemet er selvfølgelig på plass sammen med TCS (Antispinnsystem), ABS med bremseassistent, ESC (elektronisk stabilitetskontroll), fører- og passasjerairbag, side-airbag og gardin-airbag. Bilen har energiabsorberende panser som skal beskytte fotgjengere ved eventuell påkjørsel, samt rattstamme og bremsepedaler som er designet for å kollapse ved en frontkollisjon for å unngå skader på føreren.

4x4 og terrengkjøring

Bilen leveres både i 4x2- og 4x4-versjoner og i 4x4-utgaven kan man koble inn 4-hjulsdriften under kjøring.

Under vårt opphold i Thailand fikk vi kjøre bilen i Isuzus 4x4-land som er en morsom terrengløype hvor kunder kan teste ut egenskapene til sitt nye kjøretøy på en forsvarlig måte. Løypen er variert, og de bratteste bakkene var ca. 48 grader, men bilene kravlet seg fint opp. En av bakkene var ca. 30 meter lang, med 45 graders helling og tørt betongdekke som underlag.

Med den manuelle girkassen kunne bilen bare settes i første gir med lavserien innkoblet, så klatret den sakte med sikkert opp bakken. På den andre siden var det like bratt ned igjen, og her var det bare å slippe bilen pent utfor og holde foten godt unna clutchen slik at motorens bremseeffekt fikk jobben med å holde igjen bilen. D-Max ga et solid førsteinntrykk i terrenget, men på landeveien måtte vi dessverre kun fungere som passasjerer. Støybildet i kabinen virker veldig bra, og fjæringskomforten ga inntrykk av at ingeniørene har funnet et godt oppsett.

Forsiden nå