Slik ser den nye LTC1045-3.1 ut når den fotograferes uten Liebherr-dekaler. Tredje bokstaven i betegnelsen LTC står for ”compact”.
Slik ser den nye LTC1045-3.1 ut når den fotograferes uten Liebherr-dekaler. Tredje bokstaven i betegnelsen LTC står for ”compact”.

Ny kompakt Liebherr

På pre-Bauma annonserte Liebherr en ny kompakt 45-tonner med flere nye trekk. Vi regner med at byggenummer én ikke var ferdigmontert og lakkert, for under pre-Bauma-konferansen eksisterte bare en tegning av nyheten.

Vi var selvfølgelig meget interessert i å finne det utstilte eksemplaret i myldret av Liebherr-kraner på den enorme standen.

Det gjorde vi og fant straks ut at den var vanskelig å fotografere, blant annet fordi den var svartlakkert og sto sentralt med en masse kranbommer rundt seg. Vi viser derfor også et bilde tatt av Liebherr. Fotografiet er åpenbart tatt før man har fått på navn og nummer, noe som ikke er vanlig praksis hos Liebherr. Grunnen kan være at de rene krantidsskriftene som skulle deles ut på utstillingen, måtte ha et bilde før de gikk i trykken. Og Liebherrs PR-avdeling hadde det sikkert minst like travelt og gjorde bruk av det samme bildet.

Ny hytteløsning

Et problem med City-kraner som har hatt bare en hytte, har vært førerens begrensede synsfelt under transportkjøring. Det har den nye modellen løst ved å feste hytta på en teleskoparm. Under kjøring i gater og på vei, er hytta der den skal være, foran til venstre, og festet mekanisk så lavt at kranføreren har siktlinje til høyre under bommen.

Når føreren skal "krane", løsnes hytta fra sin kjøreposisjon, og føreren teleskoperer seg opp i høyden for å få tilsvarende god sikt der.

Thomas Bohlin hos Liebherr-importør Ing. Hans P. Øen, og hans nye støttespillere, Per og Marius Holm, kunne kranen utenat, og vi nevner noe av det de prøvde å banke på plass mellom ørene på A&Ts utsendte.

Konseptet

Noe av det første som ble nevnt, var plasseringen av motoren bak. Det ble ikke nevnt under preBauma-arrangementet, så vi var ikke forberedt på å se "vår" første mobilkran med hekkmotor. Det første som derfor raste gjennom skolten av tanker, var at Liebherr har plukket buss-komponenter fra ZF. Det vet vi ikke, men iallfall har kranen en ZF automatkasse koblet til en Mercedes-Benz rekkemotor på 326 hk.

Ifølge Thomas Bohlin er motoren plassert bak for å kunne gjøre kranen lav nok. Den skal kunne kjøre inn gjennom en tre meter høy port. Og porten behøver ikke være spesielt bred, for kranen har en bredde på knapt2,55 meter.

Modellen har 6x6-drift og hastighetsavhengig styring på bakerste aksel. Det hevdes at under kjøring på vei er kranen stø som toget, og i lav hastighet det smidigste som fins. Målt på bommen er svingradiusen7,4 meter, og blir det for mye, kan bommen løftes for å komme ned på5,9 meter. Chassislengden er8,9 meter, og tar man bort oppbevaringsboksen i fronten, blir den bare7,7 meter.

Ut på taxi-oppdrag

Når kranen kan ta med seg alt og kjøre lovlig på 12-tonns vei, kalles den ofte "all-in", alt er med, 6,5-tonns motvekt, den doble jibben, Telma retarder, 6x6-konfigurasjon og hook-block. Den kan kjøre til arbeidsstedet og begynne på jobben. Under kjøringen dit nyter sjåføren godt at luftstyrte skivebremser som i denne kranmodellen har premiere hos Liebherr.

Når han begynner å "krane", kanskje med monteringsspiss, nyter han videre fordelen av å ha en ekstra kraftig telekopsylinder som muliggjør teleskopering med tung last.

På pre-Bauma annonserte Liebherr en ny kompakt 45-tonner med flere nye trekk. Vi regner med at byggenummer én ikke var ferdigmontert og lakkert, for under pre-Bauma-konferansen eksisterte bare en tegning av nyheten.

Vi var selvfølgelig meget interessert i å finne det utstilte eksemplaret i myldret av Liebherr-kraner på den enorme standen.

Det gjorde vi og fant straks ut at den var vanskelig å fotografere, blant annet fordi den var svartlakkert og sto sentralt med en masse kranbommer rundt seg. Vi viser derfor også et bilde tatt av Liebherr. Fotografiet er åpenbart tatt før man har fått på navn og nummer, noe som ikke er vanlig praksis hos Liebherr. Grunnen kan være at de rene krantidsskriftene som skulle deles ut på utstillingen, måtte ha et bilde før de gikk i trykken. Og Liebherrs PR-avdeling hadde det sikkert minst like travelt og gjorde bruk av det samme bildet.

Ny hytteløsning

Et problem med City-kraner som har hatt bare en hytte, har vært førerens begrensede synsfelt under transportkjøring. Det har den nye modellen løst ved å feste hytta på en teleskoparm. Under kjøring i gater og på vei, er hytta der den skal være, foran til venstre, og festet mekanisk så lavt at kranføreren har siktlinje til høyre under bommen.

Når føreren skal "krane", løsnes hytta fra sin kjøreposisjon, og føreren teleskoperer seg opp i høyden for å få tilsvarende god sikt der.

Thomas Bohlin hos Liebherr-importør Ing. Hans P. Øen, og hans nye støttespillere, Per og Marius Holm, kunne kranen utenat, og vi nevner noe av det de prøvde å banke på plass mellom ørene på A&Ts utsendte.

Konseptet

Noe av det første som ble nevnt, var plasseringen av motoren bak. Det ble ikke nevnt under preBauma-arrangementet, så vi var ikke forberedt på å se "vår" første mobilkran med hekkmotor. Det første som derfor raste gjennom skolten av tanker, var at Liebherr har plukket buss-komponenter fra ZF. Det vet vi ikke, men iallfall har kranen en ZF automatkasse koblet til en Mercedes-Benz rekkemotor på 326 hk.

Ifølge Thomas Bohlin er motoren plassert bak for å kunne gjøre kranen lav nok. Den skal kunne kjøre inn gjennom en tre meter høy port. Og porten behøver ikke være spesielt bred, for kranen har en bredde på knapt2,55 meter.

Modellen har 6x6-drift og hastighetsavhengig styring på bakerste aksel. Det hevdes at under kjøring på vei er kranen stø som toget, og i lav hastighet det smidigste som fins. Målt på bommen er svingradiusen7,4 meter, og blir det for mye, kan bommen løftes for å komme ned på5,9 meter. Chassislengden er8,9 meter, og tar man bort oppbevaringsboksen i fronten, blir den bare7,7 meter.

Ut på taxi-oppdrag

Når kranen kan ta med seg alt og kjøre lovlig på 12-tonns vei, kalles den ofte "all-in", alt er med, 6,5-tonns motvekt, den doble jibben, Telma retarder, 6x6-konfigurasjon og hook-block. Den kan kjøre til arbeidsstedet og begynne på jobben. Under kjøringen dit nyter sjåføren godt at luftstyrte skivebremser som i denne kranmodellen har premiere hos Liebherr.

Når han begynner å "krane", kanskje med monteringsspiss, nyter han videre fordelen av å ha en ekstra kraftig telekopsylinder som muliggjør teleskopering med tung last.

Forsiden nå