En gledens dag for MAN-sjef Joachim Drees som etter fem års arbeid endelig kan avduke de nye lastebilseriene til MAN.
MAN presenterte en helt ny generasjon lastebiler i februar 2020. TGL, TGS, TGX og TGM (fra venstre). (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Distribusjonsbilen MAN TGL med CC hytte. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Toppbilen i den nye MAN TGM series, er TGM 18 med 320 hk. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Dashbordet i den nye CC hytta med digitale instrumenter, elektronisk parkeringsbrems og en 12.3 tommers skjerm og multifunksjons ratt. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
Fireakslet MAN TGS 35.500 med NN-hytte (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Dashbord i NN-hytta til den nye MAN TGS med MAN SmartSelect, digitalt instrument bord og en 12.3-tommers skjerm. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
NN-hytta til den nye MAN generasjonen. Kjøleskapet som er montert mellom setene kan enkelt fjernes. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
Innsteget i anleggsbilen TGS (Bilde: LOTHAR REICHEL)
For langtransport er det fremdeles TGX som gjelder: GM- (venstre) og GX-hyttene. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
TGX-serien fokuserer på effektivitet, og økonomi ved forbedring av dieselforbruket, lavere eierkostnader og økt nyttelast. MAN TGX med en ny GM hytte. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Aerodynamikken er med på å gi den nye hytta en lett gjenkjennelig og stilig effekt. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Design og funksjon som går hånd i hånd er med på å hindre sprut oppover døren og på vinduet. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Innsteget sørger for en enkel adgang til hytta. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
I fronten har den nye MAN TGX serien fått et nytt uttrykk med en utvidelse av grillen. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Nye hovedlys med integrerte kjørelys er med på å fremheve designet i fronten av bilen. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Blinklys med LED teknologi. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Lyset i innsteget på passasjersiden lyser opp området rundt bilen under manøvrering. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Sidespeilene er modifisert for å optimalisere sikten til føreren. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Radaren på siden av bilen overvåker området ved siden av passasjersetet som det normalt er vrient å se fra førersetet. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Sideskjørtet kan slås innover. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Inne i hytta har kjøleskapet blitt plassert ved siden av føreren og er lett tilgjengelig fra førersetet. Døren har gode hengsler som holder denne oppe. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
Det nye førermiljøet er fullt ut digitalisert med ett nytt digitalt instrumentpanel, multifunksjonsratt infotainmentsystem og bryterpanel. I tillegg finner vi den nye MAN SmartSelect «joysticken» som kontrollerer infotainmentskjermen. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
Innstegsmodellen i TG serien har en 7-tommers infotainment skjerm med alle basisfunksjonene for daglig bruk. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Toppskjermen er 12.3-tommer og har mulighet for å splitte skjermen inn i områder for navigasjon, radio/media og telefon/kommunikasjon klokke og kompass. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Inntil to skuffer i senterkonsollen. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Koppholdere plassert godt innenfor rekkevidde fra sjåføren. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Instrumentpanelet. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
MAN EasyControl panelet sitter lett tilgjengelig i førerdøren. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Stor døråpning med hele 89 graders åpning av døren gjør at innsteget er tilgjengelig uten at døren er i veien. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Det nye speildesignet gir bilen bedre aerodynamikk, men ikke minst får føreren bedret sikten. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Det nye speildesignet gir bilen bedre aerodynamikk, men ikke minst får føreren bedret sikten. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
Kontrollpanel i overkøya kan åpne vinduene og takluka, samt dimme lysene. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Kablet fjernkontroll og leselys montert på bakveggen over køya. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
(Bilde: LOTHAR REICHEL)
(Bilde: LOTHAR REICHEL)
Føreren kan kontrollere de viktigste funksjonene til infotainmentskjermen på en enkel og trygg måte med den nye MAN SmartSelect kontrollen. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Smart bordløsning. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
(Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Bedret rattjustering, høydejusteringen er 110 mm og vinklingen er hele 35°, dette gjør at du finner en tilnærmet perfekt rattpossisjon etter dine egne ønsker. Det gjør også at rattet kan plasseres slik at det ikke dekker instrumentclusteret. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Knapper for førerassistanse sitter på venstre side av rattet. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
På høyre side finner vi knapper for meny funksjoner. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Bord på passasjersiden. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Takluken med elektrisk glass. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Over frontruten er det tre oppbevaringsluker i versjonen med høyt tak. (Bilde: LOTHAR REICHEL)
(Bilde: MAN Truck & Bus SE)
(Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Under sengen er det to store uttrekkbare rom hvor den ene kan bestilles med kjøleskap. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Blindsonevarsling. (Bilde: MAN Truck & Bu SE)
En bred og romslig overkøye. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
Over føreren finner vi RIO-boksen og fartsskriveren. (Bilde: MAN Truck & Bus SE)
En helt ny topp of the line serie for de som bor lenge i bilen er Individual-serien.

Ny MAN-generasjon avduket

BILBAO (AT.no): Mandag 10. februar 2020 vil inngå i historiebøkene for MAN. Da ble en helt ny generasjon lastebiler avduket med TGX i spissen.

Selv om Europa holdt på å blåse bort, trosset MAN værgudene og arrangerte en storslått avduking av sin helt nye lastebilgenerasjon i Bilbao.

En tydelig rørt toppsjef Joachim Drees i MAN kunne etter fem års arbeid endelig avduke bilene. Det er 20 år siden MAN sist kunne lansere en helt ny lastebilgenerasjon så det er lett å skjønne entusiasmen og gleden til de mange MAN-medarbeiderne som var tilstede.

Digitaliseringen fortsetter innenfor lastebilnæringen, og alle MANs lastebiler er nå utstyrt med digitale instrumenter. Det gjør at ny funksjonalitet enklere kan implementeres i bilene. Bilene kan også oppdateres «over the air» som det heter på nynorsk.

Det er spesielt førermiljøet som har fått en stor oppgradering med helt nytt interiør og bedre levekår for førerne. Her er det ingenting som ikke er blitt nøye sett på og vurdert. Hele 300 førere har vært med og kommet med innspill i prosessen for å sørge for en så god hverdag som overhodet mulig for dem som tilbringer størstedelen av døgnet i førerhytta. 

Nye assistansesystemer og en kraftig reduksjon av drivstofforbruket samt en betydelig reduksjon i CO₂-utslipp står også på menyen.

Se bildekarusellen for ytterligere informasjon om endringene på bilene.

Forsiden nå