Hovedpersonene samlet på pallen foran den nye lastebilen. Sjåfør Gunnar Eftedal er flankert av daglig leder Ian Karl Gustavsen (t.v.) og MAN-selger John Hunsrød.
Hovedpersonene samlet på pallen foran den nye lastebilen. Sjåfør Gunnar Eftedal er flankert av daglig leder Ian Karl Gustavsen (t.v.) og MAN-selger John Hunsrød. (Foto: MAN)

Ny MAN til jubilant

Gustavsen Transport AS i Larvik feiret nylig sitt 50-årsjubileum, og gaven selskapet kjøpte til seg selv, var MAN-flaggskipet MAN TGX 33.640 Performanceline.

Sjåfør på den nye bilen er Gunnar Eftedal også jubilant: Han fylte 70 år 1. juni og har ingen planer om å gi seg med det første nå som han har fått en flunkende ny bil. Han har kjørt lastebil i selskapet i 26 år.

100 eksemplarer

MANs kraftigste motor, D38, leveres med motoreffekter på 540, 580 og 640 hk. Den kraftigste varianten, med et dreiemoment på 3000 Nm, ble opprinnelig levert kun i tungtrekkvogner. Fra nyttekjøretøyutstillingen IAA i september ble denne motorvarianten frigitt for montering i flere typer biler.

Fabrikken tok også frem en egen utstyrsvariant med betegnelsen Performanceline i et opplag på 100 nummererte eksemplarer. Bilen til Gustavsen Transport er nr. 94. Performanceline ble populær internasjonalt, og det gikk under en måned fra bil nummer 1 til bil nummer 94 ble levert.

Utvendig har speildekslene og den nedre grillen som standard en antrasitt-farge, men andre løsninger kan velges. Videre er det kromdetaljer på støtfangeren, solskjerm og to trykklufthorn.

I tillegg er teksten «PerformanceLine» på begge dørene. Innvendig går en blå dekorfarge igjen på lærrattet, de høye komfortsetene, på gulvet og gardinene, foruten at setebeltene er i samme blåfarge.

MANs løvemotiv går igjen på nakkestøttene og den øvre køyen. Setetrekket er i kombinasjonen acantara og skinn. På dashbordet er det detaljer i børstet aluminium. MANs mest påkostede radio- og navigasjonsenhet, MAN Media Truck Advanced, er standard i Performanceline, og denne teksten fremkommer på displayet når man slår på radioen som selvsagt er av typen DAB +.

30 biler og 40 ansatte

Gustavsen Transport ble etablert i 1967 av Karl Johan Gustavsen, Kalle blant venner, med en lastebil for kjøring av granitt. Året etter kom sønnen Ian Karl Gustavsen med, og kjøretøyparken ble utvidet med en hjullaster.

I 1969 ble det anskaffet en lastebil med tilnavnet Laura og en tilhenger som ble kalt Bærpeller’n. Fra da har bilparken økt sakte, men sikkert. I dag teller lastebilparken rundt 30 enheter, hvorav 20 er MAN.

Et par leiebiler kjører også for selskapet. Bortsett fra to fireakslede biler som kjører for Tine, er alt trekkvogner. Mye av transporten skjer for lokale entreprenører, og granitt-kjøringen har selskapet fortsatt.

I dag drives selskapet av Ian Karl Gustavsen i samarbeid med sønnene Karl-Gustav Edland Gustavsen og Jon Aslak Edland Gustavsen. Selskapet har rundt 40 ansatte.

Jubileumsbilen går vanligvis med en fireakslet maskinhenger og transporterer i hovedsak anleggsmaskiner og steinblokker.

- Det er ikke uvanlig at vi kommer opp i totalvekter på 70 – 75 tonn, og da er det godt å ha en komfortabel MAN med den kraftigste motoren, sier Jon Aslak i en pressemelding fra MAN.

Forsiden nå