Med unntak av den korteste har alle lengdeutgavene bred nok sidedør for innlasting av Europall på tvers.
Med unntak av den korteste har alle lengdeutgavene bred nok sidedør for innlasting av Europall på tvers.

Ny Movano en god nyhet

Den nye generasjonen Opel Movano er bedre enn den forrige på områdene som teller spesielt mye for eier og sjåfør. Den har bedre driftsøkonomi og bedre bruksegenskaper. Hvis den blir konkurransedyktig på pris, vil den bli en storselger.

Ledelsen av utviklingsprosjektet, bestående av folk fra Opel og Renault, har ifølge vårt førsteinntrykk gjort en meget god jobb, og kanskje spesielt på området innredning av førerkabinen som for mange sjåfører i dag også er et kontor.

Designerne har åpenbart tenkt på sjåføren i konstruksjonen av førerkabinen, og ikke bare i forbindelse med kjøring og manøvrering. For den som må bruke bilen som mobilt kontor, er det neppe noen på markedet som i øyeblikket er bedre utviklet. Det gjelder standardutgaven, og i tillegg leveres bilen med en egen kontorpakke som blant annet inneholder et svingbart underlag for PC på innerste passasjersete. Når det gjelder oppbevaringsrom for "ting og tang" i dørene, dashbordet og taket, er vi ganske sikre på at Movano er helt på topp.

Plasseringer

Et par plasseringer er vi tvil om. Displayet for navigasjonen er plassert høyt oppe på frontruten over speilet. @%:Det krever i det minste noe tilvenning, og inne i bysentra blir man avhengig av "stemmen" fordi funksjonsdisplayet foran føreren ikke viser retning i form av en ekstra pil.

Den andre plasseringen som er spesiell og uvant er bryteren for varsel-blinklyset. Ingen, hverken sjåfør eller passasjer, fant bryteren. I stedet for å undersøke i "boka" underveis, ventet vi til vi fant en fra Opel som visste det. Bryteren er plassert oppe i taket helt fremme ved frontruten.

Ny motor

Skatt på utslipp har gjort at det er nye tider for motorkonstruktørene. En av følgene er at 2,5-litersmotoren er skiftet ut med en ny 2,3-liter. Denne nye 4-sylindrede nyheten tilbyr tre effektnivå, 100 hk, 125 hk og 146 hk. De to sterkeste, 125 hk og 146 hk, hvorav 125-hesteren trolig blir den vanligste i Norge, har et maks. dreiemoment på henholdsvis 310 Nm og 350 Nm. Det holder jo, men bilen blir levert som 4,5-tonner, og den utgaven trenger dreiemoment i dagens Norge hvor sjåførene er godt vant takket være Movanos konkurrenter som tilbyr opptil 470 Nm.

Men så går det på pris selvfølgelig; den nye Opel/Renault-motoren er beskjeden på CO 2-utslipp og "får det igjen på skatten". Det er ikke umulig at Opel-folkene har tenkt riktig i forhold til markedet.

Det er heller ikke slik at det kun er tallet for maks. dreiemoment som teller. Dreiemomentkurven er like viktig, og den nye motoren drar godt på lave turtall. Det betyr at den akselererer raskere enn de eldre dieselmotorene med en turbo som begynner å skape turbotrykk lengre oppe i turtallsregisteret. Med den nye, variable turboen genererer den nye 2,3-literen 30 Nm større dreiemoment enn den utgående 2,5-literen, og på et lavere turtall.

For- og bakhjulsdrift

Alle variantene av Opel Movano (totalt over 300) har en 6-trinns manuell girkasse. Som tilleggsutstyr i 125- og 146-hesteren leveres elektronisk styrt, automatisert girskift ved navn Easytronic.

Det sier seg nesten selv at de forhjulsdrevne variantene, under 3,5 tonn, har motoren montert på tvers i og med at motorrommet er det samme for begge variantene. Så vidt vi har forstått, har de forhjulsdrevne utgavene noe redusert svingutslag i forhold til de bakhjulsdrevne. For de sistnevnte leveres bakaksel med enkelt- eller tvillinghjul. Hva man velger, avgjør hvor tung henger den får trekke. Med tvillinghjul tillates 3 tonn, med enkelthjul 2,5 tonn.

Under introduksjonsarrangementet prøvde vi to utgaver, en middels lang versjon og en lang med henholdsvis 125 hk og 146 hk. Begge prøveturene ga et meget positivt inntrykk. Svingevnen er meget god, og med den nye motoren som tilbyr stort dreiemoment på lave turtall, er den nye Movano smidig i byen og rask og stødig på landeveien i høyere hastighet. Styring og bremser er forbilledlig. Skilleveggen er plassert5,7 cmlengre bak enn på forgjengeren, så vi satt meget godt bak et justerbart ratt i et godt førersete med justerbar korsryggstøtte.

Opel Movano leveres med tre akselavstander, fire lengder og tre takhøyder. Lengdene er5,0 m,5,55 m,6,2 mog6,85 m. De to korteste utgavene på5,0 mog5,55 mhar utelukkende forhjulsdrift. Utgaven med lengde6,2 mkan velges med forhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Den lengste har kun bakhjulsdrift.

Når det gjelder totalhøyde varierer denne mellom2,3 mog2,8 meteravhengig av modell.

Forsiden nå