Den nye ”Sveaas-riggen” er bygget av italienske Orteco, her Gulbrand Sveaas (t.h.), Lars-Peder Sveaas, Veisikring AS og Bård Reitan, Hengsrød Smie Buskerud AS.
Den nye ”Sveaas-riggen” er bygget av italienske Orteco, her Gulbrand Sveaas (t.h.), Lars-Peder Sveaas, Veisikring AS og Bård Reitan, Hengsrød Smie Buskerud AS.

Ny stolperigg fra Italia og Modum

Den skal være den første i sitt slag, stolperiggen som borer ned et foringsrør før rekkverksstolpen settes i hullet. Den italienskproduserte Orteco-riggen er bygget etter tegninger fra Sveaas Veisikring i Modum.

Det er Veisikring AS i Drammen som har bestilt den nye stolperiggen. Den er montert på en Mercedes-Benz Actros, er rundtsvingende og med teleskop og rekkevidde på ca.2,5 mmålt fra svingkransen.

Senkborehammer

"Sveaas-riggen" som er utstyrt med en DTH senkborhammer, kan bore hull med diameter opptil190 mm(vanlig rekkverksstople har diameter på145 mm) og dybde på maks.1,4 m. Under boringen av hullet føres samtidig et foringsrør ned. @%:Når hullet er boret, dras strengen opp og stolpen slippes ned. Deretter dras føringsrøret opp. Dermed oppnår man at hullet ikke "klapper sammen" før stolpen settes ned.

En Atlas Copco kompressor sørger for kraft til riggen som er utstyrt med støvsuger/-samler. Både stolperiggen og lastebilen radiostyres av sjåføren.

Fjernstyring

Påbyggerfirmaet Hengsrød Smie Buskerud AS i Vestfossen har montert fjernstyringsopplegget på den nye "rekkverksbilen".

Sveaas Veisikring i Modum har også på tegnebordet en lignende rigg for130 mmhull.

Spesialløsninger

Sveaas Veisikring drives av Gulbrand Sveaas (64). Han er en veteran innen veisikring. I 40 år drev han med rekkverksmontering over det ganske land, men i 2003 solgte han firmaet sitt, Sveaas Maskin. Sveaas er en kreativ kar og står bak flere spesialløsninger innen veisikring og arbeidslifter. Han var den første med radiostyrt rekkverksbil i 1989, og i hjemkommunen Modum omtales han gjerne som "Petter Smart", eller "Reodor Felgen". 64-åringen har langt fra lagt bort årene; han driver fortsatt og utvikler og produserer spesialutstyr for veientreprenører.

Forsiden nå