Det var flere andre transportselskap som kjørte forbi med maskiner og utstyr mens Carl C. Fons menn ventet på politiets avgang klokken 22. Her passerer Harald Eik AS med en Volvo gravemaskin.
Hitachi-tipptruckene bærer arven fra produsenten Euclid videre. Det står fortsatt Euclid på noen av delene på disse tipptruckene.
Det ble god stemning da de nederlandske fotografene Leonard Looijenga (f.v.) og Klaas Zeevaarder fikk Carl C. Fon «giveaways» av sjåførene Roger Sommerstad og Ronny Hagen.
Det er ingen underdrivelse å ha skilt med «Bred last» i fronten på Volvo-trekkvogna på denne turen. De første 500 meterne av transporten til Bondkall foregikk uten politieskorte.
Vel fremme hos Franzefoss i Oslo tok tungbilsjåførene en evaluering av oppdraget med politibetjentene som hadde stoppet motgående trafikk under den relativt korte kjøreturen.
Det ble også tid til å glede seg over å få utdelt siste nummer av Anlegg&Transport. Fra venstre: Politibetjent Frode Sørli, politibetjent Asbjørn Vigstad, tungbilsjåfør Roger Sommerstad og tungbilsjåfør Ronny Hagen. Betjent Sørli opplyste at han leste A&T på 80-tallet. Han gledet seg veldig til å komme hjem for å lese det nyeste nummeret.

Ny tipptruck til Franzefoss

En av de siste maskinene som ble flyttet etter Vei og Anlegg 2015, var denne Hitachi-tipptrucken. Den fikk politieskorte.

Tipptrucken, en Hitachi EH1100-5, var kjøpt av Franzefoss da den ble stilt ut på Nastas område på Vei og Anlegg. Onsdag uken etter messen ble den kjørt til sitt nye hjem; Franzefoss pukk AS, Bondkall, i Oslo kommune.

(Se mange bilder i bildekarusellen over teksten)

Carl C. Fon AS frakter mange av de største maskinene Nasta AS importerer og selger i Norge. Selskapet har vært med på å tømme Nasta-området på Hellerudsletta for maskiner etter messen. En av de siste maskinene som forlot sletta, var nettopp tipptrucken. Transporten var 4,73 meter høy og 4,45 meter bred. EH1100-5 er oppgitt å veie 45,45 tonn. På grunn av dimensjonene ble den eskortert av to politibetjenter på motorsykler til Bondkall.

Med politiet foran, følgebil bak og fire fotografer fra diverse nettsteder og magasiner på slep, ble den oransje kjempen fraktet de få kilometerne til Bondkall på ikke altfor mange minutter. De vanskeligste hindrene på ruten var midtrabattene ved Mortens Kro på Gjelleråsen. Disse ble forsert på to-tre minutter.

Forsiden nå