Kan vi i fremtiden få se en fullverdig ny varebil til rundt 100.000 kroner på norske veier?
Kan vi i fremtiden få se en fullverdig ny varebil til rundt 100.000 kroner på norske veier?

Ny varebil til ca. 100.000 kroner?

Kan det bli en realitet med en flunkende ny varebil til rundt 100.000 kroner? I Frankrike har Dacia Dokker en startpris på 8000€, rett i underkant av 60.000 kroner med dagens kurs. Så det er, selv med norske avgifter, en teoretisk mulighet.

 

Da MT spurte adm. direktør Jan Traaseth i RBI Norge AS om de kommer til å introdusere Rumenske Dacia på det norske markedet, var svaret at det foreløpig er uavklart.

Dacia er et heleid datterselskap av Renault, og benytter endel Renault-teknologi. Blant annet kommer motorene fra moderselskapet.

Vokser raskest

Dacia er bilmerket som for tiden vokser raskest i Europa. I 2011 ble det solgt 340.000 enheter, og de siste åtte årene har produsenten introdusert ni forskjellige modeller. Dette har sendt merket opp til 14.plass på den europeiske salgsstatistikken, og totalt har Dacia produsert mer enn to millioner biler. Bilene produseres i Romania og Marokko, og Dacia topper salgsstatistikken i begge landene. I Frankrike har merket opparbeidet en posisjon som det femte bestselgende personbilmerket.

Konseptet er enkelt, du betaler kun for det du trenger, og derfor er bilene på ingen måte overfylt med tekniske nyvinninger. Dokker er den første modellen som er designet som en varebil, selv om Logan leveres i både pickup- og varebilversjoner.

Den nye Dokker-varebilen har bakaksel som er videreutviklet fra forrige Kangoo-modell. Ellers skal det ikke være noen felles deler. Forstillingen er basert på MacPherson-prinsippet.

Dokkers motorer er fra Renault, og består av to 1,5-liters dieselmotorer som yter 75 og 90 hk, med et moment på henholdsvis 180 og 200 Nm. Dokker leveres også med to bensinvarianter på 1,6 og 1,2 liter, på henholdsvis 85 og 115 hk. Det er 1,2-litersmotoren som har best ytelse med 115 hk, og hele 190 Nm moment! Denne motoren er også å finne i Renault Megane og Scénic.

Begge dieselutgavene har et oppgitt drivstofforbruk på 0,45 l/mil ved blandet kjøring, og et CO2-utslipp på lave 118 g/km. Bensinmotorene har et oppgitt forbruk på 0,75 l/mil for 1,6-litersmotoren, og 0,61 l/mil for 1,2-litersmotoren.

Interiøret

I førerhuset finner vi et ryddig og greit dashbord. Alle bilene på prøvekjøringen i Wien, der Moderne Transport deltok, var utstyrt med «Media Nav» multimediasystem. Her integreres radio, navigasjon og telefon. Selvfølgelig koster dette systemet ekstra, i brosjyren er prisen oppgitt til 430€ (franske priser, ca. 3100 kroner). Bilene leveres alternativt med radio/CD, eller radio i kombinasjon med nostalgisk kassettspiller!

Setene er av helt akseptabel kvalitet, og etter en hel dag med prøvekjøring var undertegnedes kropp fremdeles i fin form. Både førersetet og rattet kan justeres i høyden, og lydnivået inne i versjonene med hel skillevegg er det ikke noe å si på. Utstyr som aircondition, parkeringssensor og cruisekontroll er også tilgjengelig.

Førsteinntrykket av bilen var overraskende positivt. Til å være en «billigmodell», var kjørekomfort og førerkomfort godt innenfor det som kan forventes. Bilens fjæring er behagelig, og Renaults motorer er det ingenting å si på.

Sikkerhet

Sist vi var borti Dacia, var utstyr som ABS og ESP etc. fraværende. Nå er ABS med EBD (elektronisk bremsekraftfordeling og nødbremseassistent) standard, mens ESC (antispinn og antiskrens) kan leveres som tilleggsutstyr.

Den passive sikkerheten skal være i henhold til Renaultgruppens retningslinjer, og ikke stå noe tilbake for andre modeller fra Renault.

Som varebil i denne klassen, er oppgitt lastekapasitet på 750 kg helt på linje med konkurrentene. Det er heller ikke noe problem å laste inn en europall, og bilen kan leveres med skyvedører på begge sider. Lasterommet har en innvendig lengde på 1900 mm, men det er kun 1130 mm mellom hjulbuene. Åpningen av høyre bakdør fant vi som en svakhet. Hendelen sitter langt inn på døren, og med et fullastet varerom kan det være bortimot umulig å få åpnet døren. Forklaringen var at denne løsningen var hentet fra en annen Dacia-modell for å holde prisen nede.

Forsiden nå