Den lagvise oppbyggingen til LT2 gjør dekket stivere samt at dekksidene skal være mer motstandsdyktige mot rift og stikkskader.
Den lagvise oppbyggingen til LT2 gjør dekket stivere samt at dekksidene skal være mer motstandsdyktige mot rift og stikkskader.

Nye dekk tilpasset nordiske behov

De nye Nokian dekkene er tilpasset lette lastebiler, varebiler og tyngre SUVer.

Nokian Hakkapeliitta LT2 vinterdekk er et spesialtilpasset vinterdekk som skal ha godt veigrep under vanskelige kjøreforhold med is- eller snødekt vei. Dekket har en dobbel stammekonstruksjon for å få bra lasteevne, og stålbeltekonstruksjonen inneholder 60% mer stål enn et typisk personbildekk. Gummiblandingen i slitebanen og dekk-sidene er forsterket for å beskyte bedre mot kutt- og stikkskader, samtidig som slitestyrken også skal være bedret.

De nye LT2-dekkene benytter mange av de samme løsningene som benyttes i Hakkapeliitta 7, med Nokians spesielle stålpigger som har luftdempere i forkant av mønsterblokken for å redusere vibrasjoner, samtidig som piggenes levetid forlenges og dekkstøyen reduseres. Nokians forpiggede dekk er også firkantede for å gi bedre grep både sideveis og i kjøreretningen sammenlignet med tradisjonelle runde pigger. De 4-kantede piggene kan kun benyttes i spesialpiggmaskiner ved Nokians fabrikker, slik at ved ettermontering på dekkverkstedet er det ikke mulig å benytte dem.

SUV-sommerdekk

Nokian Rotiiva AT er navnet på Nokians nye robuste sommerdekk spesielt for store SUVer og andre 4x4-kjøretøy, men kan også benyttes på lette lastebiler og pickuper. Dekket kombinerer gode landeveisegenskaper med muligheter for lett terrengkjøring med et dekkmønster som skal hindre jord i å feste seg.

De viktigste egenskapene til Rotiiva AT er:Stabilisatorer på dekkets midtribbe, 3D-lamellering, kjøleribber, steinavvisere, slitasjevarsler, glatte polerte hovedspor og infofelt som forteller om riktig trykk og hvor på bilen dekket skal monteres. Nokian Rotiiva skal være tilgjengelig i løpet av våren.

 

Forsiden nå