Doblo i Elektrisk versjon. Bilen er utstyrt med 2 ladeplugger for hurtig eller langsom opplading.
Doblo i Elektrisk versjon. Bilen er utstyrt med 2 ladeplugger for hurtig eller langsom opplading.

Nye Fiat Doblo utvider spekteret

Allerede før bilen er kommet til Norge videreforedles Doblo-platformen. Et titals nye prototyper ble vist for medlemmene i Van of the Year-juryen under et arrangement i Tyrkia i juni. Når modellene under blir satt i produksjon, har vi foreløpig ingen opplysninger om.

Medier og politikere i Norge er svært opptatt av El-drift av bilparken. I Syd-Europa er det CNG/Metan som vies størst oppmerksomhet. Fiat har som et uttalt mål å være tilstede i alle "konsepter".

El-Drift

En av de mest interessante prototypene var en Doblo med El-drift. Motoren yter 79-105 kW (105-140 hk) og har et dreiemoment på 178-317 Nm. Bilen er et samarbeidsprosjekt mellom tyrkiske Tofas (Türk Otomobil Fabrikası) Fiat og Chrysler.

Selve utviklingen er lagt til Tyrkia hvor bl.a. tyrkiske myndigheter trer til med gode incentiver på denne typen utvikling.

Normal lading fra 220V-pluggen vil ta 7 timer, mens en hurtiglading via 380V strømkilde vil være unnagjort på ca. en time. Bilen vil få en lastekapasitet på 750 kg (inkl. fører) og et lasterom på 3,4 m3. Akselerasjonen står ikke tilbake for noen vanlige familiebiler med 0-100 på 9,6 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 110 km/h. Batteribanken skal holde til ca. 150 km med bykjøring før ladepluggen igjen må tilkobles.

CNG og Metan samt LPG

I kjent Fiat-stil blir også to CNG-versjoner (Komprimert natur/metan gass)tilgjengelige. Begge versjonene utstyres med den samme 1,4-liters Euro-5-motoren som yter 120 hk og har et dreiemoment på 206 Nm. Kortversjonen blir utstyrt med 4 gasstanker som rommer 16,15 kg gass og får en rekkevidde på 325 km. Doblo Maxi har 5 gasstanker som rommer 22,1 kg og får en rekkevidde på 450 km. Lastekapasiteten blir henholdsvis 980 og 910 kg samt 3,4 og 4,2 m3 lasterom.

I noen markeder er fremdeles LPG-gass (Flytende propan-gass) mest tilgjengelig, og Fiat har på ingen måte glemt disse. En kort Doblo med 1,4-liters motor på 90 hk, 3,4 m3 lasterom og 750 kg nyttelast skal serve disse kundene.

Flere nyheter

Under presentasjonen av nye Doblo i Torino for 6 måneder siden fikk Fiat-ledelsen spørsmål om de ville komme med en utgave med høyt tak, men på det tidspunktet var ikke noen slik utgave planlagt. Nå ble vi presentert for en slik utgave som får et lasterom på hele 5-5,4 m3 og en nyttelast på 1000 kg. Denne blir tilgjengelig med en 2,0-liters dieselmotor på 135 hk.

Også den varslede automatiserte girkassen ble presentert. Den fungerte greit, men som hos de fleste av konkurrentene oppleves giringen som noe treg under kjøring på bane. Erfaringene tilsier at giringen oppleves mer harmonisk når man kommer ut i et normalt trafikkbilde. Inntil videre blir denne girkassen kun å finne i kombinasjon med en 1,6-liters dieselmotor på 90 hk.

Anleggsplass-bilene

For våre lesere som frekventerer anleggsplasser og anleggsveier hyppig, finnes det også prototyper på tre versjoner som kan passe inn i dette miljøet.

Den første kaller Fiat Adventure - Traction +, eller fritt oversatt, Oppdager veigrep +. Denne er hevet 4 cm samt at den får en knapp for en elektronisk differensialbrems som vil fungere i hastigheter opptil 30 km/h. Systemet bremser hjulet med dårligst grep og overfører kraften til det andre. Bilen får også kraftigere plastbeskyttelser på sidene og spesielle støtfangere. ESP vil være standard. Bilen blir utstyrt med spesielle helårsdekk fra Goodyear.

En Pickup og en tippbil har de også rukket å ta frem. Ettersom Nye Doblo kan leveres som chassis, er det bare fantasien som begrenser hva slags påbygg som kan monteres.

Til Norge

Ifølge Markedssjef Morten Wettergren i RSA er det ikke bestemt når nye Doblo blir klar for det norske markedet, men at den vil komme i løpet av høsten var han rimelig sikker på.

Forsiden nå