Futuristisk presentasjon av 25-tonns Kato HD823 bygger på selskapets slagord: Innovation for the future.
Futuristisk presentasjon av 25-tonns Kato HD823 bygger på selskapets slagord: Innovation for the future.

Nye Kato gravemaskiner

- Lille julaften er vi lovet den nye Kato 8-tonneren HD308USV med kort hekk inn på gårdsplassen. Holder tidsskjemaet og alt går etter planen, blir både 8-tonneren og de to nye 25-tonnerne Kato HD823MRV-LC utfakturert før årsskiftet, sier daglig leder Frode Hatlestad i Motorsalg AS, Bergen.

Motorsalg har samarbeidet med den japanske produsenten KATO WORKS CO. LTD i over 20 år, og Norge er merkelig nok blant få land i Europa hvor Kato er representert.

- Vi og kundene opplever Kato-graverne som meget robuste og utrolige driftssikre og pålitelige. Erfaringer viser at driftsutgiftene ligger langt under gjennomsnittet. Maskinene er presise og lettkjørte med et unikt hydraulikksystem, hevder Hatlestad.

Nye motorer

Det er første og fremst de nye utslippskravene som har påskyndet lanseringen av de nye graverne i serie V. Det spesielle er at 8-tonneren HD308USV nå kommer med Isuzu motor, mens Kato alltid har motorisert sine gravere med Mitsubishi.

- Hovedårsaken er at Isuzu var raskere ute enn Mitsubishi med å ta frem en motor som kan møte kravene, og Kato ønsket å komme raskt ut i markedet. De nye 25-tonnerne vi allerede har fått til Bergen og Hokksund, har fortsatt Misubishi motor, men det er tale på å komme med Isuzu til våre, sier Hatlestad.

Nytt design

Maskinene har fått nytt design, på Kato-språk REZAM design som virker meget forlokkende. Hytta, spesielt på 8-tonneren, er blitt mye større, og motordekslene kan vippes opp og ut til siden slik at servicetilgangen er blitt meget god. Det er slutt på de to trange lukene som tidligere knapt ga adgang til motoren. En annen forbedring er tyngre motvekter, og det gir maskinen økt stabilitet. På 25-tonneren er svingsradiusen 4 meter, og det gjør det mulig å grave i bygater.

- Mer gjerrig motor gir oss en drivstoffbesparelse på 8-10%, og maskinen er blitt langt mer stillegående. Videre har den ryggekamera, sier Hatlestad.

Atlas i skuddet

Etter to trange år med underskudd varsler Hatlestad at Motorsalg er kommet over bøygen. En meget hyggelig utvikling ellers er at Atlas er kommet i originalfargen. Det har økt interessen, og Hatlestad er svært glad for at den første av den nye 25-tonneren i originalfarger er solgt til entreprenør Nørstebø i Førde.

Forsiden nå