Ove Grina ved den store nyheten Terex AC 100/4L (lang bom), den første Terex-kranen som kunne smykke seg med de nyutviklede hyttene.
Ove Grina ved den store nyheten Terex AC 100/4L (lang bom), den første Terex-kranen som kunne smykke seg med de nyutviklede hyttene.

Nye kraner og ny hytte hos Terex

For første gang la vi merke til at Demag-navnet er fjernet fra Demag-kranene hos Terex. Om det er så lurt vis à vis de tradisjonelle Demag-kundene, vet vi ikke sikkert. I vår sammenheng her, er det mindre viktig.

Vi var så heldig å treffe den nye Key Account Manager for Terex Cranes i Norge, Ove Grina, med 5 års tidligere fartstid hos Demag, og som vi traff første gang da han var ansatt hos Statkraft.

Han henledet straks vår oppmerksomhet til en av de store nyhetene på standen, den nye AC 100/4L, som presseavdelingen hos Terex ganske ufattbart har glemt å ta bilde av. Ove Grina klarte imidlertid å forhindre dyp irritasjon hos A&Ts representant.

Nye hytter

Terex har utviklet ny hytte for undervognen og ny kranhytte. Ove Grina kalte førerhytta "Porsche-hytta", og bildet vi viser forteller hvorfor vi straks forsto poenget. Den utstilte kranen var den første enheten som hadde de nye hyttene, men etterhvert vil alle aktuelle modeller bli utstyrt med dem.

Førerhytta er ikke ny bare i den forstand at platedelene er presset i ny og rundere form, den er ny fra topp til tå som resultat av et utviklingssamarbeid med brukere. Innvendig har den flatt gulv som gir mer plass, og komfortnivået er hevet.

Ifølge Ove Grina, som måtte kompensere for manglende informasjon i presseteksten, kan kunden velge allhjulsdrift (8x8), eller 8x6. Tre av akslene har syring, 3. aksel er ikke svingbar. Fjæringen er hydraulisk, eller med et finere ord hydropneumatisk (olje/gass).

Undervognen med "lastebilbredde",2,55 m, er bestykket med motor fra Mercedes-Benz, nærmere bestemt V6-motoren på 445 hk som har meget godt rykte på området drivstofforbruk. Girkassen er, ifølge den samme Ove Grina, den automatiserte, manuelle ZF AS-Tronic som har stjålet markedsandeler fra de fullautomatiske Allison-kassene i "mindre" mobilkraner.

Lang bom

Den utstilte utgaven hadde den nye, lange bommen på59,4 meter. Med den sammenklappbare jibben blir lengden78,4 meter. Det vil si at kranens maksimale arbeidshøyde er81,7 meter. Ikke alle 4-akslede i 100-tonnsklassen matcher den høyden.

Demag-kranene er kjent for å være gode løftere, og de blir ikke dårligere av å hete Terex. Den nye langbommede AC 100/4L er en god og allsidig vektløfter. Her er noen indikasjoner:

Med full motvekt og maksimalt utskutt hovedbom, radius54 meter, løfter kranen 0,7 tonn.

Med motvekt innenfor 12 tonns akslelast,38 meterradius med hovedbom, løfter den 0,8 tonn.

Med full motvekt løfter den 30 tonn på10 meterradius, 6 tonn på30 meterradius.

Med motvekt som gir 12 tonns aksellast, løfter den 17,8 tonn på10 meterradius og 2,5 tonn på30 meterradius.

Av andre nyheter ble en ny utgave av superløfteren AC 1000 vist, en 9-akslet mastodont som nå løfter i 1200-tonnsklassen, men er like kompakt som før og tilpasset jobber som montering av vindmøller.

Ny er også 350-tonneren AC 350/6 som hevder å være den mest kompakte, 6-akslede 350-tonner på markedet. Denne kranen ble til å begynne med solgt som 300-tonner, men nye beregninger og tester har vist at den nå er en 350-tonner. Hva som er gjort på de nye utgavene vet vi ikke, men det heter fra Terex at kunder som har kjøpt kranen tidligere som 300-tonner, vil få en gratis oppdatering.

Terex hevder at AC 350/6 med redusert motvekt kan ta jobber som vanligvis gjøres av kraner i 160-tonnsklassen, og videre oppover til oppdrag for kraner i 400-tonnsklassen. Det ligger i modellens bomlengde på60 meterog maksimal arbeidshøyde på125,7 metermed maks. forlengelse.

Forsiden nå