Nykommeren Mercedes-Benz Zetros overbeviste under øvelsen i skogen og sporene etter hogstmaskiner på Nordfjeld.

Nye MB Zetros på Norges-visitt

Mercedes-tøffingen Zetros ble lansert på IAA 2008 i Hannover. I januar var den på besøk hos Bertel O. Steen, og vi påtraff den i skogen på Nordfjeld hvor den viste sine offroad-ferdigheter sammen med veteranen på området, MB Unimog.

Reportasje fra Anlegg&Transport nummer 1, 2010: På IAA vakte Zetros berettiget oppsikt med sitt utseende. I skogen på Nordfjeld viste den at den har mer å rutte med enn en tøff snute.

Situasjonen under skogsøvelsen kan billedliggjøres ved å forestille seg terrengspesialisten Unimog kjørende foran nykommeren i skogsløyper hvor bare hogstmaskiner ferdes. Det virket som om Unimog’en ropte bakover ”klarer du denne, er du godkjent”.

Det het seg at tilstedeværende Bertel O. Steen-personell ble overrasket da Zetros fulgte etter overalt hvor det var plass til den mellom furuene. Da den store lastebilen kom opp den bratte løypa hvor en skogsmaskin jobbet, ble maskinføreren overrasket, og enda mer overrasket da han så de tynne kjettinglenkene. Men Zetros kjørte videre, og ovenfor var det enda brattere og enda dypere snø.

Undertegnede skribent var ikke like overrasket på dette tidspunktet, for jeg hadde allerede kjørt bilen i en litt ”snillere” løype. Etter bare noen hundre meter hadde jeg en sterk følelse av uovervinnelighet.

Krysningsprodukt

Zetros er tiltenkt mange bruksområder hvor fremkommelighet er nøkkelegenskapen, inkludert militærtjeneste. Bilen er spesiell, men det er i liten grad laget nye komponenter spesielt for Zetros. Komponentene er hentet fra rikholdige hyller hvor det står Mercedes-Benz på de fleste og kanskje Daimler Trucks på noen.

Hovedkomponentene er hentet først og fremst fra Axor-serien. Hytta er spesiell og konstruert for Zetros, hvis den da ikke kommer fra Mercedes-Benz Brasil. Daimler har jo en kjempefabrikk i Sao Paulo som produserer modeller vi ikke ser i Europa, og der produseres snutebiler.

Det som var litt uventet ved demobilen på besøk i Norge, var at den hadde manuell girkasse med Kongsberg-systemet HGS, m.a.o. det hydrauliske girskiftsystemet (med dobbel H-mønster). Men Zetros leveres også med automatkasse, noe vi personlig syns en offroad-bil Klasse A skal ha. I dette tilfellet dreier det seg om en Allison-kasse. Om ZF lager en som ville passe, vet vi ikke sikkert.

Med løftet underkjøringshinder går det bra bak også.
Med løftet underkjøringshinder går det bra bak også.

Lavserien, eller reduksjonsgiret, ligger i overføringskassen som muligens stammer fra MAN, noe som ikke er spesielt underlig. De to konkurrentene har hatt dele-samarbeid så lenge jeg kan huske, og iallfall tidligere har Mercedes-Benz hentet overføringskassen for tunge modeller fra MAN.

Motoren

I den 2-akslede utgaven som var på Norges-besøk, var det montert en forstørret versjon av den ”lille” OM900-serien som er best kjent fra modellen Atego. Denne store 6-sylindrede utgaven, OM926LA, på 7,2 liter, yter 326 hk, og maks. dreiemoment er 1300 Nm som foreligger allerede ved 1200 o/min.

Motoren har innsprøytningssystemet PLD, underliggende kamaksel og tre ventiler pr. sylinder (2 innsugsventiler). Dette er en velprøvd motor som har vært i bruk lenge i modellen Axor.

Zetros foreligger også i 3-akslet utgave. Den har i øyeblikket den samme motoren som den 2-akslede. Men det er ikke usannsynlig at den etterhvert vil tilby en sterkere motor med større dreiemoment.

Kjøreinntrykk

Vi har prøvd Zetros utelukkende i offroad-løype og kan ikke si noe om hvordan den oppfører seg i høyere hastigheter på vei. Men under offroad-forhold imponerte den oss. Med sperrer alle veier og andre, grovere kjettinger vil den ikke være lett å stoppe. Demobilen hadde ikke grove kjettinger, men forserte likevel bløte underlag hvor vi var sikre på det ville bli stopp.

Under kjøring i ujevnt terreng vil en 2-akslet bil riste sjåføren en god del, og det gjør også Zetros, men i mindre grad enn en 2-akslet anleggsbil i Actros-serien. Vi fikk langt fra ”jernhest-inntrykket” som for eksempel i en amerikansk anleggsbil med korte trapesfjærer foran. Nyrebeltet er ikke nødvendig i Zetros. Parabelfjæringen opplevde vi faktisk som nesten like bra i terrenget som spiralfjærer. Når det gjelder innvendig lydnivå, har snutebilen en fordel fremfor den frambygde typen. Det merket vi godt i Zetros. Lydnivået var meget beskjedent.

Forsiden nå