Da kinesiske Zoomlion kjøpte italienske Cifa under finanskrisen, fikk selskapet et godt fotfeste i nye markeder og har benyttet alle utstillinger til å promotere kjøpet.
Da kinesiske Zoomlion kjøpte italienske Cifa under finanskrisen, fikk selskapet et godt fotfeste i nye markeder og har benyttet alle utstillinger til å promotere kjøpet.

Nye modeller fra BharatBenz

Daimler India Commercial Vehicles, datterselskap av Daimler, lanserte i begynnelsen av mars et helt nytt program lastebiler under merkenavnet BharatBenz.

17 forskjellige modeller vil dekke området fra 9 tonn til vogntogvekter helt opptil 49. Bilene vil suksessivt komme i salg fra 3. kvartal i år. Kjøretøyene er delt inn i to serier, Light Duty Trucks (LDT) og Heavy Duty Trucks (HDT).

LDT - Fuso

Daimler er en global nyttekjøretøyleverandør og er nå inne i en prosess for å gjøre produksjonen mest mulig global. Dette kommer klart til syne i de nye BharatBenz. LDT er basert den japanske Daimler-datteren Fuso Canter og finnes i varianter med totalvekter fra 9 til 13 tonn. Bilene har en firesylindret 3,9-liters motor på 140 eller 175 hk og 6 trinns manuell girkasse.

HDT - MV Axor

HDT-serien består utelukkende av 3- og 4-akslede biler med totalvekter fra 25 tonn og oppover. Her er det Mercedes-Benz Axor som danner basis. Motoren er en rekkesekser på 6,4 liter med effekter på 230 og 280 hk. Kraftoverføringen skjer via en 9-trinns manuell girkasse. I India står ikke kraftige motorer i fokus slik som i Europa, og trekkvognutførelsene er godkjent for vogntogvekter opptil 49 tonn.

Viktigere enn kraftige motorer er at bilene er konstruert for å tåle betydelig overlast og elendige veier. Kjøretøyene er testet i mer en 4,5 millioner km før lanseringen. 85% av komponentproduksjonen skjer lokalt. Salget skjer gjennom 70 forhandlere, og dette nettet vil bli utvidet til mer enn 100 innen utgangen av 2014.

 

@bilde:BharatBenz 2523, treakslet 25-tonner med motor på 230 hk.

 

Forsiden nå