Ny Peugeot Partner kommer høsten 2018. (Foto: Peugeot)
Ny Peugeot Partner kommer høsten 2018. Foto: Peugeot
Ny Peugeot Partner kommer høsten 2018. Foto: Peugeot
Ny Peugeot Partner kommer høsten 2018. Foto: Peugeot

Nye Partner veier lasten

Aldri mer overlast, lover Peugeot i sin introduksjon av den nye varebilen Peugeot Partner.

Bilen kommer nemlig med automatisk veiing av lasterommet når man starter opp. Dermed kan man lett unngå overlast om man ønsker. Man kan også måle vekten manuelt fra lasterommet før man kjører. Straks 90% av den totale nyttelasten er oppnådd, vil et hvitt LED-lys lyse opp, mens et gult LED-lys kombinert med en visuell lampe i dashbordet vil advare om eventuell overlast. Resultatet er at det blir langt enklere å utnytte bilens fulle lastekapasitet, uten at man trenger å bekymre seg over svekkede kjøreegenskaper, økt slitasje eller bøter som følge av at man har lastet bilen for tungt.

Første gang på varebil

Peugeot skriver i en pressemelding at nye Partner har følgende høydepunkter: Peugeot i-Cockpit, siste generasjons førerassistent kombinert med den nevnte overlastvarslingen, og et ryggekamera som dekker alle blindsoner. Firehjulsdrift kommer også på utvalgte motorer.

Peugeot i-Cockpit kommer for første gang i en varebil. Basert på tilbakemeldingene Peugeot har fra over 400.000 personbiler, får varebilen Partner et ergonomisk riktig førermiljø, samtidig som alle komfort- og sikkerhetsfunksjoner er på plass. Detaljene som kommer i-Cockpit er kompakt D-formet ratt som gir bedre grep og enklere manøvrering. Head-up display leveres som standard for første gang på varebil. En 8" touch-skjerm plassert i førerens siktlinje.

Samme utstyr som på 3008

Videre har bilen to ryggekameraer. Det ene er plassert på siden, mens det andre er plassert over den store bakdøren. Slik unngår man blindsoner på passasjersiden og har full bakover. Bildene fra ryggekameraene vises på bilens innvendige speil.

Faktisk leveres nøyaktig det samme utstyret på varebilen som på siste generasjons Peugeot 3008 SUV. Det inkluderer blant annet elektrisk håndbrekk, adaptiv cruise-kontroll som tillater total stopp på 8-trinns girkasseversjonen, utvidet trafikkskilt-gjenkjenning, aktiv filvarslings-assistent, fører-assistent som varsler om tretthet, aktiv nødbrems, tilhenger-assistent, automatisk justering av kjørelys ut fra vekten i lasterommet, Visiopark 180° ryggekamera, blindsonevarsling og nøkkelfri åpning og start.

Målene

Standardversjonen har lengde på 4,40 meter som gir lasterom på 1,81 meter. Dette gir lastekapasitet fra 3,30 m3 til 3,80 m3 avhengig av versjon.

Den lange versjonen er 4,75 meter lang (+35cm). Det gir et lasterom på 2,16 meter og en lastekapasitet på mellom 3,90 m3 og 4,40 m3.

Maks nyttelast er ifølge Peugeot klasseledende, og ligger på mellom 650 og 1000 kilo avhengig av versjon.

Ulike alternativer

Bilene kommer med to bensin-versjoner:

PureTech 130 hk S&S med EAT8 8-trinns automatkasse (tilgjengelig i 2019)

PureTech 110 hk S&S med manuell 6-trinns kasse.

I tillegg kommer tre diesel-versjoner:

BlueHDi 130 hk S&S med 6-trinns manuell, eller EAT8 8-trinns automatkasse

BlueHDi 100 hk S&S med manuell 5-trinns girkasse, og

BlueHDi 75 hk, med manuell 5-trinns girkasse.

Alle diesel-motorene er utstyrt med FAP partikkelfilter, og SCR-system. Teknologien reduserer utslippene straks tenningen er skrudd på, og krever ingen tilsetningsstoffer.

De nye Partner-varebilene lanseres internasjonalt fra og med november 2018. 4x4 vil også bli tilgjengelig.

Forsiden nå