Bildet viser hvordan entreprenører valgte å bruke snøseil til å dekke et område før støping av en betongflate på ca. 1700 kvadratmeter. Snø på bakken ville skapt merarbeid og ekstrakostnader for entreprenørene når isolasjon og armering til betongplaten skulle legges. Med seilene kunne snøen løftes bort slik at bakken fortsatt var bar før jobben startet. (Foto: Hallgruppen)
Bildet viser hvordan entreprenører valgte å bruke snøseil til å dekke et område før støping av en betongflate på ca. 1700 kvadratmeter. Snø på bakken ville skapt merarbeid og ekstrakostnader for entreprenørene når isolasjon og armering til betongplaten skulle legges. Med seilene kunne snøen løftes bort slik at bakken fortsatt var bar før jobben startet. (Foto: Hallgruppen)
Bildet viser hvordan entreprenører valgte å bruke snøseil til å dekke et område før støping av en betongflate på ca. 1700 kvadratmeter. Snø på bakken ville skapt merarbeid og ekstrakostnader for entreprenørene når isolasjon og armering til betongplaten skulle legges. Med seilene kunne snøen løftes bort slik at bakken fortsatt var bar før jobben startet. (Foto: Hallgruppen)

- Nye snøseil fjerner ulempene

- Den gamle typen snøseil var tunge, uhåndterlige, glatte og tok stor plass. Alt dette er historie med våre nyutviklede snøseil, sier Are Møller Poulsen i Hallgruppen.

Snøseil brukes innen bygg og anlegg til å dekke til områder ved snøfall, regn og kulde, for å bevare området under best mulig når det ikke utføres grunnarbeider der.

Et av selskapene som tilbyr snøsegl, er Hallgruppen AS. De har tatt kontakt med AT.no for å fortelle om hvordan de har «funnet opp hjulet på nytt, i en mye bedre utgave enn originalen».

Seilet fra Hallgruppen har en bruddlast på 17800 kg. Her testes seilet med et løft på 17800 kg. Med en sertifisert løftekapasitet på 2500 kg gir dette en sikkerhetsmargin på 7:1. Foto: Hallgruppen

- Våre nye snøseil er på 6,0 x 4,2 meter veier ca. 9 kg, noe som er under halvparten av den gamle typen. Dette gjør at de enkelt håndteres av én mann, og kan slenges bak i bilen uten å oppta hele lasterommet, sier salgskonsulent Are Møller Poulsen i Hallgruppen.

- Våre seil er ikke laget av PVC, men et mer miljøvennlig fiber, fortsetter han. 

Overflaten på Hallgruppens snøseil opplyses å ha høy friksjon på snø, noe som skal gi en tryggere byggeplass med redusert risiko for fallskader.

- De har høyere løftekapasitet enn tidligere, da de er sertifisert for 2500 kg basert på en bruddlast på hele 17800 kg, sier Poulsen.

Forsiden nå