Nye Stralis NP.
Nye Stralis NP. (Foto: Iveco)

Nye Stralis NP

Nye Stralis NP er, ifølge Iveco, den første naturgassdrevne lastebilen spesielt utviklet for langtransport.

«Dette er den eneste lastebilen som kan gå på komprimert eller flytende naturgass, eller en kombinasjon av disse to, og som gir effekt, komfort, transmisjons-teknologi og et drivstoffsystem som passer til langtransport», skriver selskapet i en pressemelding.

Nye Stralis NP har en ny motor på 400 hk, med 1700 Nm dreiemoment og et effektuttak som for tilsvarende dieselvariant. Den oppgis å ha 17 prosent mer effekt «enn sin beste konkurrent».

Samme effekt som diesel-varianten

Rekkevidden er 1500 km og det renere drivstoffet innebærer at kjøretøyet kan få tilgang til bysentra med stadig strengere restriksjoner på støy og utslipp.

Iveco lanserer nye Stralis NP som går på komprimert og flytende naturgass med et mål om at det skal være «den mest bærekraftige lastebilen for internasjonal langtransport noensinne».

Kjøretøyet har den nye Iveco Cursor 9 Euro VI naturgass-motoren, den første av sitt slag som skal gi samme effekt som den tilsvarende diesel-varianten.

Dette er den første naturgassdrevne lastebilen med en 12-trinns automatisert girkasse, opplyses det fra Iveco.

15.000 gassdrevne Iveco-er

Pierre Lahutte, Ivecos toppsjef, uttaler:

- Iveco er den første produsenten innenfor kommersielle kjøretøy som forstår potensialet i naturgass. Vi har introdusert på markedet naturgass-versjoner av lastebiler, varebiler og busser. Som et resultat har vi idag en kjørende bilpark på mer enn 15.000 gassdrevne kjøretøy i Europa. Nye Stralis NP bygger videre på Ivecos sterke ekspertise for å ta et nytt skritt inn i fremtiden. Dette er den første skikkelige gassdrevne langtransportbilen på markedet og som muliggjør et alternativ til dieseldrevne kjøretøy og som er den mest bærekraftige lastebilen for langtransport noen sinne.

Forbedringene introdusert i nye Stralis NP skal bidra til tre prosent reduksjon i «Total Cost of Ownership» sammenlignet med forgående modell, som i utgangspunktet hadde drivstoff-kostnader som var oppgitt å være inntil 40 prosent lavere enn for tilsvarende diesel-kjøretøy.

Iveco Cursor 9

Den nye 8,7-liters Iveco Cursor 9 naturgassmotoren benytter den støkiometriske løsningen Iveco utviklet for 25 år siden.

Ytelsen er forbedret ytterligere med viktige oppgraderinger: Omformede inntaksporter, injektorer og rail modifisert for å muliggjøre bedre drivstoff-flyt, og en ny treveis katalysator.

Den 12-trinns automatiserte girkassen skal gi lavere drivstofforbruke i nye Stralis NP og økt kjørekomfort. Den økte kapasiteten på drivstofftankene øker rekkevidden for den rene LNG-versjonen til 1500 km.

Det enkle eksos-etterbehandlingssystemet uten Adblue, uten partikkelfilter og dermed også uten regenerering, reduserer vedlikeholds-kravene og kostnadene.

Standardutstyr og driftsgaranti

I tillegg til de TCO-reduserende nyhetene i diesel-modellene har nye Stralis NP integrert hydraulisk retarder, hill holder-funksjon og adaptiv cruisekontroll som standard. Med nye Stralis NP håper Iveco å ta de gassdrevne lastebilene ut av nisjemarkedet og inn i volummarkedet.

Ivecos nye generasjon tjenester tilbys som standard på nye Stralis NP. Her gjelder en driftsgaranti som sørger for at bilen er tilbake på veien innen 24 timer ved et havari og reparasjon på nærmeste Iveco Truck Station, samt Ivecos Fuel Consultancy Services som inkluderer «TCO2 Reporting» og rådgivning.

Førerhuset

Den nye Stralis NP er utstyrt med HI-Way-førerhuset til langturskjøring, som ble introdusert med Stralis-serien «International Truck of the Year 2013».

Dette førerhuset med høyt tak, er utviklet med sjåføren i sentrum for å skape «et perfekt arbeidsmiljø, som kan bidra til maksimal produktivitet under de mest krevende langtursoppgaver.» Førerhuset har en innvendig høyde på ca. 2 meter og et romvolum på ca. 10 kubikkmeter.

Forsiden nå