Nye turboer fra Cummins

Nye turboer fra Cummins

Overskriften kan muligens virke litt overraskende for enkelte som ikke er klar over at Cummins er en stor turboprodusent, faktisk verdens største ifølge Cummins selv. Det blir trolig litt lettere å fatte når de hører at en Holset-turbo egentlig er en "Cummins-turbo" av den enkle grunn at Cummins eier Holset.

Cummins Technologies produserer turboen i UK, Brasil, India, USA og Kina. Produktsortimentet har først og fremst bestått av turbomodeller for middelstore og større motorer i bil, båt og særlig anleggsmaskiner.

Nye små modeller

En vesentlig grunn til at vi nevner Cummins i dette nummeret, er at divisjonen Cummins Technologies vil introdusere nye og mindre turboer på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover 21. september. Det ble ikke gjort på Bauma 2010, og grunnen kan være at motorstørrelsene disse turboene er beregnet på, ligger mellom2 literog5 liter, kalt Light Duty. IAA er et bra sted å introdusere på, for der treffes personbil- og varebilprodisentene. Disse er trolig motivert for en prat på bakgrunn av påståtte pålitelighetsproblemer med turboer av typen "variabel geometri" (VGT).

To utgaver VGT

Den vanligste måten å gjøre en turbolader variabel på, er å variere turbinbladenes, eller -skovlenes vridning. Dette er en komplisert metode som innebærer mange små, bevegelige deler som må tåle enorme turtall og høy temperatur.

Cummins/Holset anvender en annen metode som blir kalt Sliding Wall. Enkelt sagt betyr det at turboens inngangsport for avgassen varieres i tverrsnitt. Det betyr med andre ord at avgassens hastighet inn i turboen varieres, elektronisk styrt, og tilpasses varierende motorturtall.

Denne typen vannkjølt, variabel turbo begynte Holset å produsere tidlig på 1990-tallet, og vi her i A&t hadde vår første erfaring med den under introduksjonskjøringen av Iveco EuroStar med den nye Cursor 10-motoren. Vår erfaring var at 10-litersmotoren dro i gang 40 tonn som en normalt god 12-liter, og at den dro godt på lave turtall. Testene i ettertid viste i tillegg at motoren gikk meget økonomisk.

Flere fordeler

At Holset-turboene av den nevnte typen har vist seg å være meget pålitelig, er bare én av fordelene. At inngangen til turbohuset strupes med en (elektronisk styrt) bevegelig komponent ("Sliding Wall") beregnet på høy temperatur, gjør at turboen tåler å bli brukt som brems - og spjeld når motorturtallet skal reduseres raskt idet en automatisert girkasse girer opp.

På IAA kommer Cummins/Holset også til å vise en ny serie wastegate-turboer. Motorer med et middels effektuttak klarer seg med dem, særlig i deler av verden uten de strenge avgasskravene som vi har, og fortsatt får, i Europa og Amerika. Den variable typen, og biturbo-systemene, er konstruert for å hjelpe motorprodusentene med å mestre avgasskrav tilsvarende Euro 5 og Euro 6.

Forsiden nå