Det meste er nytt på nye Volvo FH.
Det meste er nytt på nye Volvo FH.

Nye Volvo FH endelig her

GØTEBORG (AT.no): Nytt førerhus, ny drivlinje og uavhengig forhjulsoppheng er de viktigste nyhetene.

 

Det som først og fremst preger nye FH, er et helt nytt og betydelig større førerhus, rundt en kubikkmeter mer innvendig volum enn hos forgjengeren og 300 liter mer oppbevaringsplass. Det meste er oppnådd ved rettere A-stolper enn i dagens FH. Aerodynamikken er likevel opprettholdt og forbedret ved større hjørneradier og innovativ design.

Se Volvos nye reklamevideo nederst i saken!

Innvendig nyter sjåføren godt av en større og bedre køye, samt bedre instrumenter og betjeningsorganer gruppert etter viktigheten. Bak rattet setter man også pris på større frontrute, samt en helt ny smekker speilkonstruksjon uten speilhus som reduserer dødvinklene på skrå forover.

Ny drivlinje

Det som imidlertid er den aller største nyheten, er en flunkende ny drivlinje kalt I-Torque. Den bygger på en ny Euro 6-motor med 460 hk og et dreiemoment på hele 2800 Nm i kombinasjon med en videreutviklet I-Shift 2 automatisert girkasse med dual clutch. Under kjøring ligger neste gir allerede inne, klar til å ta over i løpet av en brøkdel av et sekund. Minimalt kraftavbrudd ved girskift betyr at energien utnyttes optimalt. Det gir lavere drivstofforbruk, inntil 4% ifølge Volvo. Sammen med Volvos nye autopilot I-See, som lærer seg veien og tilpasser gasspådraget etter topografien, skal det være mulig å spare inntil 10%. For en gjennomsnittlig langtransportbil betyr det at forbruket kan kuttes med inntil 4100 liter i året.

Forhjulsoppheng

Drivlinjen i den nye lastebilen.
Drivlinjen i den nye lastebilen.

Uavhengig forhjulsoppheng i kombinasjon med tannstangstyring er en annen viktig nyhet som gir bedre styre- og kjøreegenskaper. Selv om konseptet har vært kjent noen år, er Volvo først til å ta det i bruk på tunge lastebiler. Volvo har også optimalisert chassis og fjæring. Samlet gir dette en betydelig bedre stabilitet og økt komfort.

Fjerndiagnose

Med nye FH tar Volvo Trucks i bruk trådløs fjernovervåkning av lastebilen. Verkstedet kan fjernkontrollere slitasjen på forskjellige deler vie en datamaskin. Når en del nærmer seg slutten av levetiden, kan verkstedet ta kontakt med transportfirmaet på forhånd for å avtale service når det passer best.

Fjernovervåknings-systemet kan også brukes til å sende en feilmelding til nærmeste Volvo-verksted. Mekanikeren kan rykke ut på kort varsel med riktig verktøy og riktig reservedel, og bilen kommer raskt i gang igjen.

Sikkerhet

Nye Volvo FH er blitt enda sikrere. Assistentsystemer hjelper sjåføren i vanskelige situasjoner ute på veien. Skulle det likevel skje en ulykke, er det greit å vite at ny førerhusstruktur kombinert med forbedret materialvalg gir sjåføren enda bedre beskyttelse. Et bedre frontunderkjøringshinder sikrer at lastebilen ikke kjører over personbilen ved en frontkollisjon. Forskjellige systemer sikrer dessuten sjåføren bedre mot at kriminelle prøver å trenge seg inn i førerhuset.

Nesten 20 år

Dagens FH-serie så dagens lys i 1993. Siden da er det solgt mer enn 650.000 FH, mer enn 60% av Volvos totale salg.

Vår redaktør Bjørn Eilert Eriksen (t.v.) i samtale med Volvos konsernsjef Olof Persson.
Vår redaktør Bjørn Eilert Eriksen (t.v.) i samtale med Volvos konsernsjef Olof Persson.

Vår redaktør, Bjørn Eilert Eriksen, hadde en kort samtale med Volvos konsernsjef Olof Persson under lanseringen i Göteborg. Persson fortalte at det hadde vært en stor glede å følge utviklingsarbeidet.

 

Forsiden nå