Nye Hydrema 920G har et marktrykk på 83,3 kPa lastet med 18 tonn, ifølge Hydrema.
Nye Hydrema 920G har et marktrykk på 83,3 kPa lastet med 18 tonn, ifølge Hydrema. (Foto: Hydrema)

Nyhet på Bauma: Hydrema 920G

Den nye dumper-modellen skal ha et ekstremt lavt marktrykk.

På åpningsdagen for Bauma 2019, 8. april, avduket den danske anleggsmaskin-produsenten Hydrema en Site-dumper.

Danskene har også med seg en annen dumpernyhet til Tyskland; Hydrema 920G.

Hydrema satte, etter eget utsagn, ny rekord i lavt marktrykk da fabrikken viste nyheten.

Dumpermodellen 920G er en endret versjon av den kjente 922-dumperen. Samtidig kommer 922 i en ny versjon.

Hydrema har oppdatert 20-tonnsdumperen 922F, som nå er godt rustet for fremtiden med Steg V-motor fra Cummins og en ny modellbetegnelse, nemlig 922G. Samtidig benytter den nordjyske fabrikken anledningen til å lansere den nye modellen Hydrema 920G.

Den mest brukte hjultypen på 922-modellen er 800 mm dekk. På 920G er disse skiftet ut med 920 mm brede hjul.

Nye Hydrema 922G. Foto: Hydrema
Nye Hydrema 920G har et marktrykk på 83,3 kPa lastet med 18 tonn, ifølge Hydrema. Foto: Hydrema

- I lastet tilstand har 922G et marktrykk på 98 kPa med 800 mm-hjulmontering, noe som er svært lavt. Ikke desto mindre reduserer vi trykket med ytterligere ca. 15 prosent med den nye 920G-modellen, og dermed har maskinen rekorden i lavt marktrykk for denne typen dumper. 920G kan laste 18 tonn, sier Hydremas utviklingssjef, Thorkil K. Iversen.

- Det er snakk om samme grunnmaskin, men utstyrt med bredere hjul er den rettet mot et nytt segment av entreprenører som har behov for å kjøre i svært mykt terreng, sier Thorkil K. Iversen. 

Mer kraft

Panseret har fått en ansiktsløftning, og under det har Cummins-motoren i Steg V-versjon gjennomgått en forenkling der resirkuleringen av eksos ikke lengre skjer i motoren.

All behandling foregår nå etter motoren i en såkalt one-canister-løsning med DOC-katalysator, SCR-katalysator med AdBlue-tilsetning samt partikkelfilter.

Dette skal sikre en effektøkning fra 296 til 314 hk – målt i kW fra 218 til 231. Dreiemomentet er økt med hele 23 prosent.

Maskinen er utstyrt med et nyutviklet retarder-system som består av en kombinasjon av motorbrems og hydraulisk retarder. Det er mulig å oppnå en retarder-ytelse på over 300 kW, og systemet vil avlaste driftsbremsen betydelig ved nedoverkjøring.

Hydrema har i tillegg tatt i bruk et «brake-care»-system som utløser en alarm ved eventuell overbelastning av bremsene.

Praktiske funksjoner

Takket være bruk av el-servo til tipphydraulikken, blir det nå mulig å automatisere denne funksjonen ytterligere. Blant annet med såkalt smooth-tipping med myk tippe- og senke-start samt en Auto-Body-Return-funksjon som er utvidet til også å omfatte Auto-Tip.

Auto-Body-Return senker automatisk lasteplanet ned på chassiset med bare et enkelt trykk på spaken.

Hydrema har selv utviklet et nytt system som måler hvor mye dumperen har på lasteplanet. Dette veiesystemet er standard på alle modeller.

I førerhuset har maskinføreren mulighet for å koble til telefonen som handsfree. Videre er komforten forbedret med et ventilert sete med demping i lengderetningen. Hydrema-utviklerne har i tillegg endret utformingen av instrumentdisplayet slik at føreren får betydelig mer informasjon. Blant annet er det mulig å se helningsgraden på maskinen.

Forsiden nå